سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا و پاناسونیک برای ساخت باتری خودروهای برقی

0
ولتی ، مجله فناوری خودروهای برقی
Handshake of business partners

تویوتا و پاناسونیک در زمینه تولید نسل جدید باتری برای خودروهای الکتریکی همکاری خواهند کرد. این دو شرکت اعلام کردند سرمایه‌گذاری مشترک در ماه آوریل ۲۰۱۹ آغاز می شود.

براساس بیانیه منتشر شده، این شرکت سرمایه‌گذاری “Prime Planet Energy and Solutions” نامیده می‌شود. این شرکت برروی باتری‌های منشوری (prismatic) کار می‌کند و قصد فروش آن را به سایر خودروسازان دارد.

باتری‌های منشوری بر خلاف باتری‌های استوانه‌ای لیتیوم یونی رایج، مربع شکل هستند.

سرمایه‌گذاری تویوتا و پاناسونیک
ماسایوشی شیرایاناگی مدیر اجرایی تویوتا موتور (چپ) و ماکوتو کیتانو مدیر ارشد اجرایی پاناسونیک (راست) در نشست مشترک خبری ۹ می ۲۰۱۹
اطلاعات مختصری از روند همکاری

این شرکت نوپا در ابتدا بیش از ۵،۰۰۰ نفر را مشغول به کار می‌نماید. تویوتا ۵۱ درصد و پاناسونیک ۴۹ درصد مالکیت این شرکت را در اختیار خواهند داشت.

این شرکت‌ها در بیانیه مطبوعاتی بیان داشتند: “باتری‌های در دست تولید به عنوان راه حل‌هایی برای تأمین انرژی خودروها و سایر وسایل نقلیه و در جهت رفع معضلات مختلف زیست محیطی به کار گرفته می‌شوند و انتظار می‌رود تأثیر بسزایی در پیشبرد جامعه داشته باشند.”

این نخستین سرمایه‌گذاری مشترک بین تویوتا و پاناسونیک نیست. این دو شرکت از سال ۱۹۹۶ در زمینه تحقیقات بر روی باتری همکاری داشته‌اند.

در ماه می ۲۰۱۹، این دو شرکت از برنامه‌های خود برای همکاری با یکدیگر جهت همگام سازی پروژه محرکه جدید تویوتا با سیستم‌های حمل و نقل محلی، پرده‌برداری نمودند. یکی از این نمونه همکاری@ها در یک برنامه آزمایشی در کلمبوس اوهایو انجام پذیرفت.

از سوی دیگر، در نوامبر ۲۰۱۹، تویوتا و خودروساز چینی BYD که در زمینه خودروهای برقی فعال است، برای طراحی این باتری‌ها در چین  همکاری مشترک آغاز نمودند. این همکاری برای پاناسونیک به عنوان تأمین کننده انحصاری باتری شرکت تسلا، بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که پاناسونیک به تازگی اعلام کرد تولید باتری برای تسلا وارد اولین فصل مالی سودآور خود شده است، این شرکت به شدت نیازمند افزایش مشتریان خود می باشد.

ابرکارخانه ۱/۶ میلیارد دلاری پاناسونیک در نوادا که برای تأمین باتری‌های تسلا بنا شد، بازده اقتصادی مطابق انتظاری برایش نداشته است. وال استریت ژورنال گزارش داد که تنش‌های فزاینده‌ای بین تسلا و پاناسونیک بر سر قیمت باتری‌ها وجود دارد.

پاناسونیک تصمیم گرفت کارخانه جدیدی برای تأمین باتری‌های تسلا در چین نسازد و از این رو تسلا تصمیم گرفت باتری‌های مورد نیاز خود را به طور مشترک از LG Chem کره جنوبی و CATL چین خریداری کند.

چشم‌اندار آینده

تویوتا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از کل فروش خود را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهد. این بدان معنی است که باید ظرفیت جهانی تولید باتری افزایش یابد. هزینه ساخت باتری‌های خودروهای الکتریکی رو به کاهش است. براساس اعلام بلومبرگ، در سال ۲۰۱۵ در آمریکا در یک خودرو الکتریکی متوسط، باتری ۵۷ درصد از کل هزینه خودرو را به خود اختصاص می داد، درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۳۳ درصد کاهش یافته است. در مقایسه، موتور احتراق داخلی و سیستم انتقال قدرت حدود ۱۶٪ از هزینه وسایل نقلیه متداول را تشکیل می دهد.

بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که هزینه ساخت باتری‌ها تا سال ۲۰۲۴ با موتورهای متداول بنزینی برابر شوند.

نویسندگان

LEAVE A REPLY

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید