تویوتا و پاناسونیک در زمینه تولید نسل جدید باتری برای خودروهای الکتریکی همکاری خواهند کرد. این دو شرکت اعلام کردند سرمایهگذاری مشترک در ماه آوریل 2019 آغاز می شود.
براساس بیانیه منتشر شده، این شرکت سرمایهگذاری “Prime Planet Energy and Solutions” نامیده میشود. این شرکت برروی باتریهای منشوری (prismatic) کار میکند و قصد فروش آن را به سایر خودروسازان دارد.
باتریهای منشوری بر خلاف باتریهای استوانهای لیتیوم یونی رایج، مربع شکل هستند.
اطلاعات مختصری از روند همکاری
این شرکت نوپا در ابتدا بیش از 5،000 نفر را مشغول به کار مینماید. تویوتا 51 درصد و پاناسونیک 49 درصد مالکیت این شرکت را در اختیار خواهند داشت.
این شرکتها در بیانیه مطبوعاتی بیان داشتند: “باتریهای در دست تولید به عنوان راه حلهایی برای تأمین انرژی خودروها و سایر وسایل نقلیه و در جهت رفع معضلات مختلف زیست محیطی به کار گرفته میشوند و انتظار میرود تأثیر بسزایی در پیشبرد جامعه داشته باشند.”
این نخستین سرمایهگذاری مشترک بین تویوتا و پاناسونیک نیست. این دو شرکت از سال 1996 در زمینه تحقیقات بر روی باتری همکاری داشتهاند.
در ماه می 2019، این دو شرکت از برنامههای خود برای همکاری با یکدیگر جهت همگام سازی پروژه محرکه جدید تویوتا با سیستمهای حمل و نقل محلی، پردهبرداری نمودند. یکی از این نمونه همکاری@ها در یک برنامه آزمایشی در کلمبوس اوهایو انجام پذیرفت.
از سوی دیگر، در نوامبر 2019، تویوتا و خودروساز چینی BYD که در زمینه خودروهای برقی فعال است، برای طراحی این باتریها در چین همکاری مشترک آغاز نمودند. این همکاری برای پاناسونیک به عنوان تأمین کننده انحصاری باتری شرکت تسلا، بسیار حائز اهمیت است.
در حالی که پاناسونیک به تازگی اعلام کرد تولید باتری برای تسلا وارد اولین فصل مالی سودآور خود شده است، این شرکت به شدت نیازمند افزایش مشتریان خود می باشد.
ابرکارخانه 1/6 میلیارد دلاری پاناسونیک در نوادا که برای تأمین باتریهای تسلا بنا شد، بازده اقتصادی مطابق انتظاری برایش نداشته است. وال استریت ژورنال گزارش داد که تنشهای فزایندهای بین تسلا و پاناسونیک بر سر قیمت باتریها وجود دارد.
پاناسونیک تصمیم گرفت کارخانه جدیدی برای تأمین باتریهای تسلا در چین نسازد و از این رو تسلا تصمیم گرفت باتریهای مورد نیاز خود را به طور مشترک از LG Chem کره جنوبی و CATL چین خریداری کند.
چشماندار آینده
تویوتا قصد دارد تا سال 2025 نیمی از کل فروش خود را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهد. این بدان معنی است كه باید ظرفیت جهانی تولید باتری افزایش یابد. هزینه ساخت باتریهای خودروهای الکتریکی رو به کاهش است. براساس اعلام بلومبرگ، در سال 2015 در آمریکا در یک خودرو الکتریکی متوسط، باتری 57 درصد از کل هزینه خودرو را به خود اختصاص می داد، درحالیکه این رقم در سال 2019 به 33 درصد کاهش یافته است. در مقایسه، موتور احتراق داخلی و سیستم انتقال قدرت حدود 16٪ از هزینه وسایل نقلیه متداول را تشکیل می دهد.
بلومبرگ پیشبینی کرده است که هزینه ساخت باتریها تا سال 2024 با موتورهای متداول بنزینی برابر شوند.
بدون دیدگاه