تازه‌های فناوری شارژ و باتری؛ بخش سوم

باتری، آتش، پیل، گرم

باتری  با قابلیت آتش خاموش کردن

زیاد عجیب نیست که یک باتری یون لیتیومی بیش از حد گرم شده، آتش بگیرد و یا حتی منفجر شود. پیل موجود در گلکسی نوت 7 سامسونگ یک مثال آشکار است. محققان دانشگاه استنفورد، موفق به تولید باتری‌های یون لیتیومی با قابلیت داخلی اتفاع حریق شده‌اند.

در این باتری از یک ماده شیمیایی به نام تری فنیل فسفات استفاده شده است که معمولاً به عنوان ضد حریق در صنایع الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده پس از افزوده شدن به فیبرهای پلاستیکی سبب جدایش الکترودهای مثبت و منفی از هم می شود. اگر دمای پیل از 150 درجه سانتیگراد بالاتر برود، الیاف پلاستیکی ذوب شده و تری فنیل فسفات آزاد می شود. تحقیقات نشان می‌دهد این روش جدید می تواند باتری‌ها را در مدت زمان 0/4 ثانیه از ایجاد آتش جلوگیری کند.

 باتری‌های مقاوم در برابر انفجار

الکترولیت باتری‌های یون لیتیومی یک لایه‌ی متخلخل نسبتاً فرّار بین آند و کاتد است. مایک زیمرمن، محقق دانشگاه تافتز (Tufts) در ماساچوست آمریکا، نوعی باتری با دو برابر ظرفیت پیل‌های یون لیتیومی تولید نموده که خطرات آنها را ندارد.

باتری، باتری لیتیومی، آتش، پیل

باتری زیمرمن بسیار نازک است، کمی ضخیم تر از دو کارت اعتباری، که به جای مایع الکترولیت از یک فیلم پلاستیکی با خواصی مشابه بهره می‌گیرد. این ماده در برابر سوراخ و خرد شدن مقاومت نموده و به گرما مقاوم است زیرا قابل اشتعال نیست. هنوز تحقیقات بسیاری تا تجاری سازی این پیل لازم است اما دانش اینکه ممکن است فناوری های امن‌تری در راه باشند، خالی از لطف نیست.

بازگشت به بخش نخست مقاله.

بازگشت به بخش دوم مقاله.

 

Volti

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبارفناوریاطلاعاتتماس