آلمانی‌ها با یک پورشه عالی و تلاشی شجاعانه به تسلا پاسخ می‌دهند!

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

پورشه

گمان نمی‌کنم هیچ تولید کننده دیگری به اندازه پورشه از تولید مدل S تسلا و تحسینی که از آن شد احساس خطر و بهت کرده باشد. این تولید کننده آلمانی به عنوان سازنده اتوموبیل‌های اسپرت سریع، براق و گران‌قیمت از شهرت بی‌نظیری برخوردار است و اخیرا دامنه تولیدات خود را به شاسی بلندها (SUVها) و سپس سدان‌ها گسترش داده است.

در اوایل سال 2013، زمانی‌که پورشه، یکی از مدل S تسلا را تهیه کرد برای ارزیابی، تست رانندگی و تجزیه و تحلیل، با واقعیتی ناخوشایند روبه‌رو شد. گروهی از استارت‌آپ‌های متکبر سیلیکون ولی، خودرویی تولید کرده بودند که ظاهر و عملکرد خوبی داشت، خوب و با ظرافت کار می‌کرد و همه این کارها را با انتشار گاز گلخانه‌ای صفر انجام داده است. و همچنین تسلا شروع به راه‌اندازی یک شبکه ملی و بین المللی استگاه‌های شارژ DC تنها برای صاحبان تسلا کرد؛ که به آن‌ها اجازه می‌دهد صدها مایل با سرعت زیاد با تنها چند توقف کوتاه نیم ساعته در طوی مسیر به رانندگی ادامه دهند سرویسی که هیچ شرکت دیگری، هیچ خودروی برقی دیگری، در جهان ارائه نداده است.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

پاسخ پورشه به احساس خطر از تهدیدی به نام تسلا

پورشه خودرویی در خط تولید خود برای رقابت با مدل S تسلا نداشت. در حقیقت، حتی در برنامه طولانی مدت خود که تا سال 2030 برنامه‌ریزی شده بود هم خودرویی نداشت که توان رقابت با ماشین کالیفرنیایی مدل سال 2010 را داشته باشد. رویکرد پورشه در زمینه برقی سازی از پلاگین هیبریدی کردن محصولات استاندارد خود شروع می‌شد، تا این‌که تسلا به بازار رقابت وارد شد.

در سپتامبر سال 2015، این پاسخ شرکت پورشه در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد؛ پورشه Mission E یک” کوپه 4 درب” سریع، تمام الکتریک بسیار شیک بود که چشم‌ها را به سمت خود می‌کشید. این محصول برای اثبات برابری توانایی با تسلا نبود، بلکه برای یک بهبود اساسی و مهم بود: پیشرانه مدل Mission E پورشه در 800 ولت کار می‌کند، و امکان شارژ سریع DC را با سرعت حداکثر 350 کیلووات فراهم می‌کند یک باتری خالی 80 یا 100 کیلوواتی را طی 15 تا 20 دقیقه به 80% شارژ می‌رساند.- .

چهار سال بعد در سال 2020، پورشه تایکان – Taycan -، نسخه تولیدی خودروی نمونه مدل Mission E معرفی شد. تایکان در حال حاضر در سه مدل مختلف ارائه می‌شود – به طور معمول، قیمت پورشه از رقبای خود بالاتر است – و نسخه‌های بیشتری هم در راه است.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

به احتمال زیاد، در میان مجموعه رقبای سالانه تسلا، تایکان اولین خودروی معتبری است که توانایی رقابت و مطابقت توانایی‌ و مزیتی نسبت به مدل S تسلا دارد. درخور اعتبار عملکرد آن، پورشه همچنین ادعا می‌کندکه چند نوآوری دست اول برای ماشین فراتر از سرعت شارژ دارد – محدود به 270 کیلووات در شروع به استفاده (یا به اصطلاح راه اندازی)-.

اوّلین‌های پورشه

یکی، به عنوان مثال، عملکرد عالی و قابل تکرار محصولات پورشه است. صاحبان پرسرعت‌ترین مدل S تسلا (که مدل P100D آن لقب لوداکریس یا همان خنده‌دار داده شد) می‌دانستند که بعد از فقط چند کورس رانندگی پرسرعت پشت سر هم، نرم‌افزار مدیریت باتری، شتاب ماشین را کنترل می‌کند (اجازه پرسرعت راندن را می‌گیرد) تا از گرم شدن بیش از حد بسته باتری جلوگیری کند.

پورشه ادعا می‌کند که مدل تایکان این شرکت ده‌ها کورس رانندگی پشت سر هم با سرعت بالا را بدون گرم شدن باتری تضمین می‌کند، البته که یکی از مجلات مورد علاقه ماشین دوستان، این ادعا را به آزمایش می‌گذارد.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

 باز هم اولین دیگری از این مدل پورشه؛ با وجود داشتن صفحه ترمز دیسک قوی قرمز 14 اینچی، یکی از قدرتمندترین و نرم‌ترین بازیابی انرژی از یک کاهش سرعت را ارائه می‌دهد. حتی با باتری قابل شارژ در 270 کیلووات، این شرکت ادعا می‌کند که حتی در کورس رانندگی نیز، بخش اعظم سیستم ترمز، توسط سیستم بازیابی انرژی انجام می‌شود. با ترمزهایی بسیار مرئی، که برای مواقع اضطرار اختصاص داده شده است.

تایکان همچنین برای صاحبان/رانندگان خود دسترسی کامل به لیست موسیقی اپل موزیک را در نظر گرفته و بر وفاداری مشتریان خود به محصولات شرکت کوپرتینو (که به عنوان پارک اپل نیز شناخته می‌شود) تأکید می‌کند؛ در آنالیز انجام شده توسط این شرکت، 80% از صاحبان پورشه از محصولات اپل استفاده می‌کنند. 5% باقیمانده، که صاحبان اندروید هستند سرویس موسیقی خاصی را تجربه نخواهند کرد و شرکت پورشه اعلام کرد که حتی برنامه هم ندارد سیستم اتو اندروید به خودروهای خود اضافه کند.

درست مثل هر پورشه دیگر

این به این معنا نیست که تجربه رانندگی با تایکان مانند سایر اتومبیل‌های برقی است. پورشه قدم خارق‌العاده‌ای برداشته تا تایکان هم در کنار پورشه‌های دیگر در ترکیب تیم قرار دهد، با همان تجربه رانندگی، کنترل مشابه و کابین مشابه با هم تیمی‌های خود.

این مسئله که پورشه از طریق پدال شتاب، بازیابی انرژی راه افتادن ماشین را محیا می‌کند؛ از سرسختی زیاد شرکت پورشه نشأت گرفته. شما استارت که بزنید، ماشین به نرمی‌راه خواهد افتاد بدون اینکه نیرویی آزاد شود و یا پدال ترمز فشرده شود. اگر خواستید سرعت ماشین را بکاهید، باید پدال ترمز را بفشارید و بیشتر این کاهش سرعت از طریق بازیابی انرژی الکتریکی انجام می‌شود. رانندگی یک پداله؟ مدیران پورشه با قاطعیت و مکرر گفتند نه! این ماشینی نیست که خریداران/ مصرف کنندگان پورشه بخواهند با آن برانند.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

تاکنون 4 مدل تایکان ارائه شده؛ پایین‌ترین مدل آن (نقطه شروع قیمتی: 103.800 دلار به ظرفیت باتری 79.2 کیلووات)، تایکان توربو در میان این لیست و تایکان توربو S در صدر لیست، با 93.4 کیلووات ظرفیت باتری. ماشین ایده‌آلی است؟ مدل تایکان توربو S از 200.000 دلار شروع می‌شود، سطح قیمتی و مدلی که تسلا تاکنون به آن نرسیده.

تجارت توربو چطور؟ این کلمه (لیبل) را فقط علاقمندان و مشتریان پورشه می‌شناسند و می‌فهمند. سطح بندی مدل‌های پورشه به ایت ترتیب است: ابتدا با مدل‌های پایه شروع می‌شود و حداقل قیمت پیشنهادی برای آن مدل، و به مدل‌های برجسته با حداکثر قیمت پیشنهادی ختم می‌شوند و این کاملا با هر مدل پورشه‌ای هماهنگی دارد؛ suvهای ماکان پورشه رو در نظر بگیرید تا مدل 911 که واقعا تاج‌گذار آن دامنه بود. این را باید در نظر داشت که هیچ خودرو برقی نمی‌تواند توربوشارژر داشته باشد؛ این کلمه یک نماد است و نه یک وعده مهندسی.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

عملکرد بهتر از انسان‌ها

درحال حاظر همه می‌دانیم که یک بدنه خودرو دومی‌که الکتریکی نیز هست در راه است؛ “Taycan Cross Turismo Shooting Brake” تایکان کراس توریسمو با ترمز امضاء پورشه که برای اولین بار در نمایشگاه موتور ژنو 2018 از نمونه آن رونمایی شد. در روحیه همکاری بین برندی الزامی‌شرکت فولکس واگن، فونداسیون تایکان برای خودروی آینده آئودی e-tron GT، با ظاهر و کابینی کاملا متفاوت، اما از همان محور برقی استفاده می‌کند.

خود پورشه هم انواع دیگری از خودرو برقی را در آینده ارائه خواهد کرد، که – با تصویری که از آن شرکت می‌رود – با عملکردی بالاتر از مدل‌های موجودش باشد. اما مسئله این است: خودروها برای نگه داشتن قابلیت‌هایشان ممنکن است از رانندگانشان عملکرد بهتری داشته باشند. طی مصاحبه‌ای در ماه مارس، دفتر مرکزی-فنّی پورشه با یواخیم کرامر، که مدیریت و سرپرستی بخش الکترونیک ولتاژ بالا برای خودروهای برقی را به عهده دارد، آقای کرامر خاطرنشان کرد: این شرکت هم اکنون نمونه‌های بسیار قدرتمندتری را برای آزمایش در سطح شهری و جاده‌ای دارد.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

او با لبخند ادامه داد: ما بالاتر از این هم می‌توانیم محصول به بازار ارائه دهیم. اما رانندگی با چنین محصولاتی خیلی سخت می‌شود، چه برسد که راننده بخواهد معادل نیروی گرانشی (g-force) را طاقت بیاورد.

تسلا اکنون در حال بازنویسی نسخه بعدی کارآمدترین مدل s معروف به “Plaid” است. (با اشاره به فیلم Spaceball در پیست مسابقه معروف نوربورگینگ آلمان). دوئل سرعت و شتاب بین دو شرکت طی یک یا دو سال دیگر از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود، زیرا پورشه قصد عقب ماندن و یا باختن را به هیچ عنوان ندارد. این دوئل حتی می‌تواند به منابع شرکت‌ها برای سقف فروش 10 میلیون خودرو در سال نیز بکشد.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

اهمیت

از آنچه که مشخص است، پورشه تایکان خودروی چشم‌گیری است. احتمالات این‌که نسخه اولیه تایکان از نسخه‌های اولیه تسلا S بهتر ساخته شود بیشتر است، در هر حال 75 سال جربه خالط پشتیبان خودروسازی پورشه است.

اما این ماشین مهم‌ترین خودروی برقی بعد از تسلا S نیست.

این افتخار متعلق به اولین خودروی برقی کراس اوور با باتری کامپکت (متراکم) با قدرت 250 مایل که قبل از محرک‌های اقتصادی به مبلغ 25.000 دلار به فروش برسد، است. که چنین خودرویی تا چند سال آینده وجود نخواهد داشت.

در حالی‌که تایکان یک پورشه فوق‌العاده است که الکتریکی هم است، اما برای تجدید نظر پذیرش عمومی‌خودروی الکتریکی قدم مثبتی برنداشته است که صادقانه بگوییم، وظیفه پورشه هم نیست.

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

فن‌آوری پورشه، خریداران انبوه؟

تكنولوژی تایكان بدون تردید به زنجیره‌ای به مراتب ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از مارك‌های دیگر در گروه VW (فولکس واگن) منتقل خواهد شد. در مصاحبه‌ای که در مارس انجام شد، آقای کرامر اظهار کرد: شارژ 800 ولت ممکن است برای استفاده در وسایل نقلیه بازار انبوه این شرکت ارزان بودن خود را ثابت کند.

این اتفاق احتمالا در سال 2025 (و سال‌های نزدیک) بیافتد. و این انکان وجود دارد که پورشه بازار هدف جدیدی را زیر نظر داشته باشد؛ از جمله رانندگانی که در یک ساختمان مسکونی چند خانواده‌ای زندگی می‌کنند که ماشین خود را باید در خیابان پارک کنند!! اگر آن‌ها بتوانند یک یا دو بار در هفته به مدت 15-20 دقیقه به ایستگاه شارژ سریع DC مراجعه کنند، انرژی مورد نیاز یک هفته رانندگی آن‌ها بدون نیاز به شارژ سطح 2 شبانه، تأمین می‌شود.

 رانندگان پورشه تایکان احتمالا چنین نگرانی‌هایی نخواهند داشت. آن‌ها به سادگی با انتشار CO2 صفر، که توسط یک برند قدرتمند در یک شرکت بزرگ پشتیبانی می‌شود، با سرعت رانندگی می‌کنند و از شبکه در حال توسعه ایستگاه‌های شارژ سریع 350 کیلوواتی DC برای سفرهای جاده‌ای خود در صورت نیاز استفاده می‌کنند.

 

پورشه ، تایکان ، تسلا ، رانندگی ، عملکرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبارفناوریاطلاعاتتماس