باتریهای هالی گِرِیل نیکولا موتورز
ترور میلتون (Trevor Milton)، مدیر عامل نیکولا موتورز اولین کسی است که در سال 2020، خواستار دستیابی به باتری لیتیوم یون است که باعث افزایش دامنه خودروهای الکتریکی، هزینههای پایینتر و درمان بیماری پسوریازیس خواهد شد. براساس اخبار NBC News، میلتون در هفته گذشته اعلام کرد: “باتریهای Holy Grail” در راه است. ما تنها در مورد پیشرفتهای کوچک این صنعت صحبت نمیکنیم بلکه در مورد دو برابر کردن دامنه باتری وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه هیبریدی هیدروژنــبرقی در سراسر جهان صحبت میکنیم.
میخواهید بیشتر بدانید؟
بهتر است فراموشش کنید. میلتون از ارائه مشخصات، جزئیات و سایر اطلاعات مکمل خودداری کرد، تنها اطلاعاتی که منتشر شد مبنی بر خریداری شرکتی استارتاپی توسط نیکولا موتورز است که اطلاعات مربوط به این باتریها را کشف کرده است. وی ادامه داد: بعد از اتمام مراحل قرارداد مالکیت، اطلاعات بیشتری را در اختیار قرار خواهد داد. بر اساس گفته NBC، او دستاوردهای جالبی را ارائه داده است.
ظاهراً این موفقیت تنها متکی به تغییراتی در باتریهای فعلی است نه به تغییر ساختار کلی آن. این تغییرات شامل حذف مواد اتصال دهنده و جمع کننده های جریان الکتریکی مورد استفاده در سلولهای امروزی است، در نتیجه باتریهای کوچکتر و سبکتری با قابلیت شارژ سریعتر وجود خواهد داشت. گفته میشود که باتریهای جدید و بهبود یافته قادر به تحمل 2000 چرخه شارژ/تخلیه هستند؛ حدود دو برابر استاندارد باتریهای امروزه.
اما لطفاً در قضاوت عجله نکنید؛ ABI Research، یک شرکت مشاوره فناوری، به NBC میگوید ممکن است چندین سال طول بکشد تا چنین فناوری جدید از نظر تجاری سودآور شود. Henrik Fisher، سالهاست در مورد پیشرفت در تکنولوژی باتری مشابه “Holy Grail” ادعا میکند، اما هنوز هم خبری از آن باتری در دنیای تجارت نیست. ادعا آسان است، اما نتیجه گرفتن از همان ادعا سخت. کاترپیلار، معتقد است که باتری حالت جامد Fisker حائذ پتانسیل بالایی در صنعت است.
تسلا یا نیکولا موتورز؟
منصفانه است که بگوییم شک و شبهه در این زمینه فراوان است و میلتون شهرت زیادی در روراست نبودن برای خود رقم زده است. اولاً، نیکولا موتورز، با کپی برداری در این صنعت هم وزن شده، یعنی اگر نیکولا و تسلا نام خانوادگی مشترکی میداشتند، شرکتهای نوپای این صنعت برای به دست آوردن اسم و رسمی یک شبه آن نام خانوادگی را استفاده میکرد. دوماً، نیکولا موتورز با وعده کامیون های سنگین که از سلولهای سوخت هیدروژن استفاده میشود، قبل از جابجایی به باتریهای یون لیتیوم درجه اول، پا به عرصه اخبار گذاشت. سوماً، این مسابقه تسلا و نیکولا موتورز، از طراحی نیمه تراکتور که شباهتی بینظیر به هم داشتند شروع شد. بدیهی است که یک شرکت کپی کرده، اما چه شرکتی و چه زمانی هنوز مشخص نشده است.
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا بیانیه تسلا موتورز واقعیت است یا خیر.
بدون دیدگاه