سیستم خودران خودروهای مرسدس از NVIDIA AI بهره خواهند گرفت

سیستم خودران ، مرسدس ، NVIDIA ، خودرو ،

ورود غول‌های صنعت گرافیک کامپیوتری به خودروسازی

مرسدس از نرم‌افزار و سخت‌افزار NVIDIA برای سیستم رانندگی خودران خودروهای خود استفاده کرد و اولین خودروی مجهز به این سیستم هوشمند سال 2024 پا به بازار رقابت خواهد گذاشت.

این سیستم مبتنی بر تراشه اُورین NVIDIA خواهد بود، که ادعا می‌شود در مقایسه با کامپیوتر/ سیستم خودران FSD تسلا 38% برتری عملکرد دارد.

مرسدس و NVIDIA همکاری و شراکت خود را در سال 2017 اعلام کردند اما همین روزها مشخص می‌شود که این همکاری چه نتیجه‌ای داشته و دارد.

سیستم خودران NVIDIA برای تمام خودروهای نسل جدید مرسدس در دسترس خواهد بود، هرچند که لزوما به طور هم‌زمان به تمام خطوط تولیدی خودرو منتقل نخواهد شد. اما نکته جالب این‌جاست که این مرسدس بدون در نظر گرفتن این‌که آیا خودروهای نسل جدید، با گزینه رانندگی هوشمند سفارش داده شده‌اند یا نه، با این سخت‌افزار داخلی همراه خواهد بود. این دقیقا شبیه به مدل فروش فعلی تسلا است؛ تمام خودروهای با سخت‌افزار داخلی Autopilot به فروش می‌رسند و سپس سیستم نرم‌افزار رانندگی خودران به عنوان امتیاز اضافی قابل خرید در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

شرکت‌های مرسدس و NVIDIA تأکید کردند که خودروهای نسل جدید با قابلیت ارتقاء مداوم، “مبنی بر نرم‌افزار” خواهند بود. دقیقاً مانند تسلا.

یکی دیگر از جنبه‌های خودروهای مبتنی بر نرم‌افزار وجود اپلیکیشن است. مسلما برخی اپلیکیشن‌ها رایگان و برخی ممکن است پولی باشند (شاید با بسته‌های خرید اشتراک ماهیانه و سالیانه). این راهی خواهد بود که مالکان خودرو بتوانند تجربه منحصر به فردی را داشته باشند و تجربه رانندگی خود را با طولانی کردن عمر قابل استفاده خودرو، شخصی سازی کنند.  هنوز مشخص نشده است که این اپلیکیشن‌ها فقط توسط خود مرسدس و NVIDIA طراحی و توسعه داده می‌شود یا توسعه دهندگان ثالث نیز می‌توانند وارد برنامه نویسی آن شوند.

مرسدس و NVIDIA ادعا می‌کنند که این سیستم بر روی درایو AGX پلتفرم اورید پیاده خواهد شد، اما تا سال 2024 امکان پیشرفت و ارتقا پلتفرم را خواهد داشت. سخت‌افزار کامپیوترها به سرعت در حال پیشرفت هستند و احتمالا پلتفرم اورین تا 4 سال دیگر منسوخ شود.

درحالی‌که NVIDIA ادعا می‌کند که پلتفرم اورین قادر است تا سطح 5 رانندگی خودمختار را پشتیبانی کند (یعنی؛ اتوموبیلی که هیچ راننده‌ای در آن حضور ندارد)، مرسدس قصد دارد این سیستم را فقط به سطح 2 یا 3 برساند (یعنی؛ راننده در صندلی خود به طور فعال نظارت می‌کند)، با توانایی پارک سطح 4 (عملکرد کاملا مستقل با امکان دسترسی انسانی).

تفسیر Electrec

تولیدکنندگان اتومبیل ، در سال‌های اخیر با نرم‌افزارهای داخل اتوموبیل مشکلات بی‌شماری داشته‌اند ، زیرا تولیدکنندگان گوشی همراه با سیستم‌های سرگرمی‌ساز که بسیار قابل استفاده‌تر از سیستم‌های سنتی داخلی اتوموبیل هستند، پیشرو بوده‌اند.  97٪ از خودروهای جدید در ایالات متحده مجهز به اپل CarPlay هستند ، و اکثر رانندگان فقط از این سیستم استفاده می کنند و بندرت سیستم پیش فرض خودرو خود را استفاده می‌کنند.

پ.ن: تسلا اکنون سال‌هاست که سیستم‌های پیش‌فرض اتوموبیل‌های خود را ارتقا می‌دهد و به‌روز‌رسانی می‌کند.

نرم‌افزارهای NVIDIA به اندازه سخت‌افزارهای این شرکت شناخته شده نیست، و یک شرکت سیلیکون وَلی می‌تواند خیلی سریع‌تر و آسان‌تر دانش نرم‌افزار را تهیه و استفاده کند.

اما صنعت و به‌خصوص صنعت تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و تا سال 2024 راه درازی در پیش است. این یکی از دشواری هایی که تولید کنندگان خودرو داشته اند را نشان می دهد – چرخه عمر مدل استاندارد خودرو تقریبا 7 سال است ، و خودرو می‌تواند در طول 7 سال واقعا از تکنولوژی روز عقب مانده باشد. در عین حال همکاری NVIDIA و مرسدس در سال 2017 شروع شده و اولین خودروی خود را 7 سال پس از شروع همکاری خود به بازار عرضه خواهند کرد.

قابل تصور است که صنعت خودرو و تکنولوژی وابسته در سال 2024 بسیار متفاوت است از آن‌چه در حال حاضر شاهدش هستیم، این به این معنی است که مرسدس دنبال هدفی سیّار است.

 

ایستگاه‌های شارژ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبارفناوریاطلاعاتتماس