نخستین لکسوس برقی با وارانتی 1 میلیون کیلومتری باتری خنک شونده توسط هوا

لکسوس ، سیستم باتری خنک شونده ، نیسان ، باتری ، خودروهای برقی

لکسوس UX300 با سیستم باتری خنک شونده

مدل UX 300، نخستین خودروی برقی تولید برند لوکس لکسوس، هم اکنون در چین در حال فروش است و در آخر سال جاری فروش آن در بازار اروپا نیز آغاز می‌شود. لکسوس امروز، 8 مه سال 2020، در اروپا اعلام کرد که باتری با سیستم خنک شونده 54.3 کیلووات بر ساعت کراس اُور این برند، باضمانت 10 ساله (1 میلیون کیلومتر برابر با 621، 000 مایل) همراه خواهد بود. لکسوس UX300e و نیسان لیف در حال حاضر، تنها خودروهای برقی با سیستم باتری خنک شونده در بازار هستند.

لکسوس، در نشریه امروز خود سیستم خنک کننده باتری‌های سوار بر مدل UX300e را برتر و پیشروتر از سیستم خنک کننده مایع نامید:

“لکسوس برای مدل UX300e، سیستم خنک کننده باتری با هوا که از سیستم‌های خنک کننده با مایع سبک‌تر و امن‌تر هستند و به اصطلاح به آن‌ها air-cooling system گفته می‌شود. با گردش هوای خنک در داخل باتری، می‌توانید بازده پایدار حتی در سرعت بالا و سیکل‌های شارژ مکرر را از باتری انتظار داشته باشید.

کار کردن سیستم خنک کننده هوای باتری با سیستم تهویه کابین ماشین موجب بالا رفتن عملکرد کلی ماشین، عملکرد باتری و همچنین هملکرد سیستم شارژ می‌شود.

باید اشاره کرد که نکات ایمنی و ثبات مهندسی در توسعه سیستم گرمایش باتری نقش به سزایی بازی کرد. المنت گرمایی در هر ماژول باتری، تأثیر هوای سرد را در برد رانندگی به حداقل می‌رساند، و توان کامل را از ابتدای سفر تضمین می‌کند.”

لکسوس ، سیستم باتری خنک شونده ، نیسان ، باتری ، خودروهای برقی

نیسان هم مانند لکسوس، به سیستم خنک کننده هوای باتری خود پایدار است، اگرچه که شواهد نشان می‌دهند که سیستم خنک کننده باتری مایع به حفاظت از ظرفیت انرژی باتری کمک وافری می‌کند. دقیقا برخلاف سیاست لکسوس در آشکار کردن سیستم خنک کنندگی باتری خود – گسترش سیستم خنک کننده و گرمایش کابین خودرو به سیستم باتری -، نسیان عملکرد سیستم خود را هنوز مجهول نگه داشته است.

سال گذشته خودروسازی نیسان، بر اساس داده‌‌ها از 400،000 خودروی فروخته شده در اروپا بیان کرد که باتری نیسان لیف، 22 سال عمر خواهد کرد، یعنی 10 تا 12 سال طولانی‌تر از میانگین عمر یک خودرو.

طبق تحقیقی که در سال 2019 توسط موسسه Geotab، یک شرکت مدیریت ناوگان، با بررسی 6، 300 خودروی برقی انجام شد؛ نیسان لیف مدل 2015 با سیستم خنک کننده هوای باتری 4.2% میزان تخریب داشته که شیب بیشتری نسبت به میزان تخریب تنها 2.3% مدل S تسلا نشان داده است. Geotab نتیجه گرفت که مدیریت حرارتی با مایع خنک کننده محافظت بهتری در برابر افت عملکرد و یا میزان تخریب نشان می‌دهد.

لکسوس ، سیستم باتری خنک شونده ، نیسان ، باتری ، خودروهای برقی

ضمانت باتری خودروی برقی همچنین میزان تخریبی را که نیاز به تعویض داشته باشد را از قبل اتفاق افتادن پیش‌بینی می‌کند. برای مثال ظرفیت باتری لکسوس مدل UX300e باید به زیر 70% کاهش یابد تا نساز به تعویض داشته باشد. این به معنای گذاشتن 38 کیلووات ساعت ظرفیت است که برای برد 130 مایل (209 کیلومتر) کافی است. (البته با در نظر گرفتن این‌که، راندمان آن 3.5 مایل در هر کیلووات ساعت – 5.6 کیلومتر در هر کیلووات ساعت باشد).

نیسان لیف تقریبا 66% ظرفیت بالای 100.000 مایل را در 96 ماه تضمین می‌کند. در شمانت نامه نیسان لیف 2020 آمده است که: ”باتری لیتیوم یونی نیز در برابر افت ظرفیت زیر 9 قطعه جزو ضمانت و وارانتی حساب می‌شود همانطور که در سطح ظرفیت باتری خودرو مشاهده شده است. ”(این ضمانت نامه نشان می‌دهند که سطح تقریب و افت ظرفیتی که در نیسان لیف مشاهده می‌شود در لکسوس UX300e نیز مشاهده شده است.)

خودروی برقی مدل UX داراری چرخه رانندگی 400 کیلومتر NEDC* (برابر با 248 مایل) است. ظرفیت شارژ آن نیز با شارژر AC برابر با 6.6 کیلووات و با شارژر سریع DC 50 کیلووات می‌باشد.

NEDC*: New European Driving Cycle به معنای چرخه رانندگی جدید در اروپا، یک چرخه رانندگی است که آخرین بار در سال 1997 به روز شده است، و به منظور ارزیابی میزان انتشار Co2 در خودروهای مسافربری که شامل کامیون‌ها از هرنوعی نمی‌شود. همچنین از آن به چرخه MVEG (گروه تولید گازهای گلخانه ای وسایل نقلیه موتوری) نیز یاد می‌شود.

این مدل لکسوس در چین به مبلغ معادل، حدود 54.000 دلار آمریکا به فروش می‌رسد، در حالی‌که پیش بینی می‌شود قیمت شروع فروش در اروپا از 45.000 دلار باشد. این خودرو برقی سال 2021 به بازار ژاپن نیز قدم خواهد گذاشت.

لکسوس ، سیستم باتری خنک شونده ، نیسان ، باتری ، خودروهای برقی

تفسیر Electrek

مطابق آخرین پیشرفت‌های علمی، خنک کننده مایع بهترین سیستم مدیریت باتری معرفی شد و جالب است که خودروسازی نیسان به سیستم خنک کننده هوای خود پایدار است؛ نه تنها نیسان، بلکه خودروسازی لوکس لکسوس هم به به سیستم خنک کننده هوای باتری خود وفادار مانده است.

اگرچه که ضمانت 1 میلیون کیلومتری لکسوس بسیار چشمگیر است، اما بیایید یک حساب کتاب کنیم؛ برای رسیدن به سقف ا میلیون کیلومتر در 10 سال باید سالانه حدودا 100،000 کیلومتر (معادل 62،000 مایل) با خودرو سفر کرد.

ضمانت دیگر خودروسازی لکسوس، سیستم شارژ سریع 50 کیلوواتی آن است؛ اگر تویوتا و لکسوس می‌خواهند شارژ سریع را برای خودروهای خود (در واقع باتری‌هایشان) ارائه کنند، باید بدانند که برای خنک نگه داشتن سیستم باتری خنک کننده مایعات از ملزومات است، با این وجود لکسوس با صراحت گفته است که سیستم خنک کننده هوا، برای شارژ سریع مکرر مناسب است. (سیستم شارژ سریع خودرو لیف در سال 2020 به 100 کیلووات نیز می‌رسد)!

وعده ضمانت 1 میلیون کیلومتری احتمالا در قصد خرید بیشتر از خریداران تغییری ایجاد نخواهد کرد. اما تجربه لکسوس/تویوتا را در ایم مورد عمومی‌خواهد کرد.

 

ایستگاه‌های شارژ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبارفناوریاطلاعاتتماس