وزارت انرژی (DOE) صنعت باتری را به جهشی به 10 سال آینده خود، به چالش میکشد
دورنمای استارتآپ باتری، اعضایی جز تولیدکنندگان سلولهای باتری نیز دارد و توسط یک سری مشاغل که به یک زنجیره تأمین رونق میبخشد، تقویت میشود. از استخراج مواد اولیه تا پردازش مواد تا سلولهای تولیدی، صنعت باتری یون لیتیوم برای حمایت از نوآوری به بودجه قابل توجهی متکی است.
خبر جالب این است که وزارت انرژی ایالات متحده اخیراً یک چالش بزرگ را برای پیشبرد پیشرفت فناوری باتری در 10 سال آینده صادر کرده است و دولت میلیونها دلار بودجه کمک مالی را برای حمایت از تحقیقات لازم وعده داده است.
پیش از شروع به گمانه زنی درباره آنچه در دهه آینده در تحول باتری لیتیوم یونی به نظر میرسد، بیایید در مورد وضعیت فعلی باتری و راهاندازی مواد و نیروهای محرک بهبود فنآوری یون لیتیوم صحبت کنیم.
یک تاریخچه کوتاه از نوآوری باتری لیتیومـیون
از زمان اختراع باتریهای لیتیوم یونی در سال 1985 میلادی، دانشمندان و شرکتها در تلاش برای بهبود این باتریها هستند. از ابتدا این باتریها نمایانگر ابزاری باورنکردنی برای ذخیره انرژی بودند که میتواند نحوه استفاده از منابع انرژی پایدار را تغییر دهد.
اگرچه که این باتریها 35 سال است که وجود دارند، اما کاربرد عمده آن اخیرا متعارف شده است. حدود 10 سال پیش، تولیدکنندگان باتری به دستآوردهای بزرگی را در تراکم انرژی دست پیدا کردند که به متعادل کردن قیمت وسایل نقلیه کاملا برقی (EVs) و هیبریدی کمک کرد که این امر باعث دسترسی بیشتر آنها برای مصرف کنندگان طبقه متوسط جامعه شد.
باتری از کجا شروع میشود؟
بخشی از داستان این استارتآپها در این صنعت حتی کوتاهتر از 10 سال است، و بخشی از آن به دلیل مدل سنّتی این شرکتهای معروف و مجهز به توسعه و تولید باتری نمیپردازد. امروزه، دهها شرکت نوپا و یا استارتآپی بر روی تولید مواد اولیه باتری نوآورانه و تولید سلولهای یون لیتیومی کار میکنند.
اما شرکتهای نوپایی که به این سؤال میپردازند که: چگونه انرژی را برای وسیله نقلیه بهبود بخشند؟ صرفا بر اساس مدل سرمایهگذاری عظیم سنّتی کار نمیکنند. در عوض، بسیاری به صورت برابر با سرمایهگذاری عظیم، بر روی کمکهای مالی نیز تکیه میکنند.
توسعه باتری روندی است زمانبر و مدل استارتآپی که متکی به جلب رضایت هیئت سرمایهگذاران با انتظاراتی نظیر رشد سریع در بازار رقابتی و درآمد قابل توجه، با سرعت توسعه محصول برای مواد و سلول باتریها سازگار نیست. در عوض، نوآوران دریافتند که برای صورت مالی و کتابهای مالیاتی سالانه خود نیاز به سرمایهگذار عمده دارند، و در کنار آن، سرمایهگذاری که بداند بازده این توسعه ممکن است تا ده سال تیز طول بکشد.
تولید کنندگان خودرو برقی و تجهیزات به پیشرفت و تعادل قیمتگذاری ادامه میدهند.
زمانیکه استارتآپهای امروزی به بلوغ کسب و کاری رسیدند، بسیاری از آنها توسط شرکتهایی که امروزه تکامل و قیمت گذاری باتریهای لیتیوم یونی را هدایت میکنند، خریداری میشوند: تولیدکنندگان تجهیزات. این رابطه بین تأمین کنندگان و تولیدکننده تقاضا چیز جدیدی نیست. حتی به احتمال زیاد دستخوش تغییر هم نخواهد شد، اما ما شاهد پیشرفت مواد و فنآوری لازم برای باتریها خواهیم بود.
تحقیقات آزمایشگاهی تا یه دهه دیگر فرصت پیشرفت دارند
با تولید خودروزهای هیبریدی و تمام برقی لوکستر توسط خودروسازان آمریکایی و اروپایی، تقاضا همچنان رو به رشد خواهد بود. مصرف کنندگان درخواست گسترش دامنه بهتر برای خودروهای برقی هستند و تولیید کنندگان و زنجیره تأمین کنندگان باتری نیز این درخواستها را ملاحظه میکنند. در این اکوسیستم بهم پیوسته، نیازهای OEMها (تولیدکنندگان تجهیزات) روند تولیدات و بازار باتریهای لیتیوم یونی را در این دهه و شاید دههها مشخص میکند.
خبر خوب این است که تولیدکنندگان تحهیزات در تغییر به منابع انرژی تجدیدپذیر نسبت به گذشته همراهتر هستند. با افزایش فروش وسایل نقلیه هیبریدی و فنآوری باتری، همچنان فرصت برای کارآفرینان وجود خواهد داشت که در توسعه باتری سهمی از بازار را از آن خود کنند.
آینده نزدیک بسیار شبیه به روند امروزی خواهد بود
فنآوری مواد باتری همچنان به جذب سرمایه های عظیم برای تحول ادامه خواهد داد و برای هر توسعه مدت زمان طولانی برای رسیدن به بازار روز برای آینده آن پیشبینی خواهد شد.
دلایل این امر سیستمیک است: زنجیره تأمین مواد اولیه هنوز بالغ نشده است، ممکن است فرآیندهای تولید مواد جدید احتیاج به اختراع داشته باشند و برخی از ماشینهای مورد نیاز برای فرآیندهای تولید جدید ممکن است هنوز وجود نداشته باشند. با توجه به این لیست عدم قطعیت، موجبات تعجب است که قیمت گذاری و تکامل باتریهای برقی هنوز هم توسط صدر زنجیره انجام میشود.
بزرگترین تغییری که میتوانیم شاهدش باشیم افزایش روزافزون سازگاری مصرف کنندگان با خودروهای برقی است. به راحتی تصور میشود که در سال 2030، خانوادههای آمریکایی با دو اتومبیل در پارکینگ، به جای دو وسیله نقلیه گازسوز، یک EV (خودروی کاملا برقی) و یک هیبرید دارند.
در همین حین، شرکتهایی که قطعات برای تولیدکنندگان باتری و سلول تولید میکنند، خروجیهای مشابهی را در افق کسب و کاری خود پیشبینی میکنند؛ کسب و فرصتهای صدور مجوز باعث رشد بسیاری از این نوآوران خواهد شد و آنها را به مرحله جدید و پایدار بودجه و توسعه سوق میدهد.
دهه آینده استارتآپهای باتری را وارد مرحلهه جدیدی از رشد میکند که مانند همین دهه اخیر امیدوارکننده خواهد بود. اگر همه چیز خوب پیش برود، زمین سبزتر در انتظار ما خواهد بود.
بدون دیدگاه