کیت تبدیل خودرو برقی

کیت تبدیل خودرو برقی مبحثی پایه ای و پر طرفدار در صنعت وسایل نقلیه الکتریکی می باشد و این اجازه را به کاربر می دهد که حتی وسیله نقلیه فعلی خود را تبدیل به نوع الکتریکی کند.

در مهندسی اتومبیل ، تبدیل وسیله نقلیه الکتریکی روند جایگزین کردن موتوراحتراق خودرو و اجزای متصل شده با قطعات خودرو برقی از جمله یک موتور الکتریکی و باتری ها برای ایجاد یک وسیله نقلیه کاملا الکتریکی می‌باشد. گزینه دیگر جایگزینی یک موتور احتراق بزرگ با یک موتور الکتریکی و یک موتور احتراق کوچک ، منجر به ساخت ماشین هیبریدی یا یک خودروی الکتریکی هیبریدی پلاگین است. به نظر می رسد روند کلی این است که وسایل نقلیه زمینی “الکتریکی خواهند شد” و خودروسازان با تولید هر دو خودروی الکتریکی هیبریدی که 5.2–2.6 لیتر در 100 کیلومتر مصرف دارند ، به تقاضای عمومی پاسخ داده اند. 45–90 مایل در هر لیتر بنزین و وسایل نقلیه الکتریکی ایالات متحده که از نظر کارایی معادل mpg ( مسافت طی شده بر مبنای سوخت مصرف شده ) مسافت پیموده شده مشابه یا بهتر را دارا هستند.

به طور کلی ، وسایل نقلیه الکتریکی تولیدی تجاری با محدودیت های مختلف از جمله طی مسافت محدود در هر بار شارژ باتری (حداکثر 560 کیلومتر ، 350 مایل) ، زمان شارژ باتری که بسیار کندتر از زمان پر شدن بنزین است، هزینه اولیه بسیار بیشتر نسبت به موتورهای احتراقی و بالقوه است و هزینه های سرویس باتری های فرسوده. همچنین تبدیل های الکتریکی معمولاً توسط مهارت خاص و دانش تخصصی مربوط به تبدیل انجام می شوند و کمتر توسط اشخاص معمولی قابل اجراست، یا هزینه یک سرویس تبدیل خریداری شده با اجزای تبدیل ، که اغلب هزینه آنها 8−12 هزار دلار آمریکا است ، بسیار بالا محسوب میشود.

عناصر تبدیل ماشین برقی

  • تقریباً هر وسیله نقلیه ای می تواند به برقی تبدیل شود. بسیاری از افراد ترجیح می دهند وسیله ای سبک و آیرودینامیکی انتخاب کنند تا مسافت طی شده در هر بار شارژ را به حداکثر برسانند. همچنین باید فضای کافی و ظرفیت بارگیری باتری ها نیز وجود داشته باشد.
  • در صورت تهیه وسیله نقلیه برای تبدیل ، اتومبیلی را انتخاب کنید که بدنه آن آسیب ندیده است (مگر اینکه کار بدنه را نیز انجام دهد).
  • مجموعه باتری ، در واقع منبع برق را تأمین می کند. باتری هایی که معمولاً در دسترس و مقرون به صرفه هستند از نوع سیلاب شده با اسید سرب هستند. باتری های نگهدارنده مهر و موم شده AGM ، کمی قدرتمندتر و گران تر هستند. بعد از آن باتری های عجیب و غریب تری مانند Ni-MH و Li-ion هستند که یافتن آن ها دشوارتر است اما سبک و با دوام بیشتری نیز هستند . سرانجام باتری های جدید لیتیوم نویدبخش خودروهای الکتریکی پیشرفته در آینده نزدیک هستند.
  • شارژر که انرژی را به باتری ها باز می گرداند (که ممکن است در داخل وسیله نقلیه یا در یک ایستگاه شارژ ویژه در یک مکان ثابت نصب شود)
  • کنترل کننده موتور ، که جریان انرژی بین باتری و موتور الکتریکی (موتورهای الکتریکی) را تنظیم می کند و توسط یک دریچه کنترل الکترونیکی کنترل می شود.
  • یک یا چند موتور الکتریکی و اتصال مکانیکی آنها به خط رانندگی
  • رساناهای های برق متصل کننده باتری ، کنترل کننده و موتور (ها)
  • تجهیزات جانبی برای تأمین تجهیزات کمکی مانند ترمزهای برقی و سیستم گرمایشی
  • مدارها و تجهیزات را کنترل کنید تا امکان کنترل و بهم پیوستن اجزای مختلف فراهم شود.
  • ابزار دقیق مخصوص عملیات و نگهداری تبدیل

فرآیند تبدیل

پروژه خودرو برقی  و بیشترین تبدیل ها در آمریکای شمالی توسط علاقه مندان انجام می شود که به طور معمول یک وسیله نقلیه پرکاربرد با موتور غیرفعال را تبدیل می کنند ، زیرا خرید چنین خودروهای معیوبی بسیار ارزان است. علاقه مندان دیگر با بودجه بیشتر ممکن است ترجیح دهند وسیله نقلیه مدل جدید یا وسیله نقلیه ای از نوع خاص را تبدیل کنند. در بعضی موارد ، ممکن است خود وسیله نقلیه توسط مبدل ساخته شود ، یا از یک ماشین کیت مونتاژ شود.

وسیله نقلیه دو مرحله ای وسیله نقلیه ای است که توسط دو سازنده جداگانه ساخته شده است. نتیجه یک وسیله نقلیه استاندارد و کامل است. در این فرایند ، وسایل نقلیه ممکن است توسط یک تولید کننده تبدیل شوند (همان کاری که توسط شرکت فورد موتور برای ایجاد فورد رنجر تمام برقی انجام شد). متناوباً ، در فرایندی که تحت عنوان “آموزش شخص ثالث (قدرت)” شناخته می شود ، یک مبدل مستقل گلایدرهای جدید خودرو (وسایل نقلیه بدون موتور یا تجهیزات مرتبط) را خریداری می کند و سپس تبدیل را انجام می دهد تا یک وسیله نقلیه دو مرحله ای ارائه دهند.

در برخی از کشورها ، کاربر می تواند خرید یک وسیله نقلیه تبدیل شده از هر مدل را در نمایندگی های خودروساز فقط با پرداخت هزینه باتری و موتور ، بدون هیچ گونه هزینه نصب انجام دهد.

هم اکنون در ایران سایت هایی راه اندازی شده که به صورت حضوری یا آنلاین فروش موتور الکتریکی با توان محدود خودرو و تبدیل دوچرخه مکانیکی به برقی را انجام می‌دهند. محدوده قیمتی ارائه شده بین 2تا 5 میلیون تومان بسته به توان موتور و باتری می‌باشد.

 

خودروهای برقی و توان تولید داخل

به نقل از ایرنا تولید خودرو برقی در ایران پتانسیل‌های بسیاری دارد. عرضه نخستین خودروی تمام برقی و الکتریکی از سوی یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی بهانه‌ای شد تا امکانپذیری تولید و توان ساخت داخل این خودروها را بررسی کنیم؛ ساخت خودروهای برقی در جهان رو به توسعه یک الزام به شمار رفته و حرکت به سمت تولید این خودروها در برنامه همه خودروسازان بزرگ جهانی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، از کاهش هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی، کاهش آلودگی صوتی و بازتولید انرژی به عنوان برخی از مزایای استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی یاد می‌شود.

اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را برداشته و حتی در خصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیاری داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودروها در پیش رو است.

برخی از خودروهای برقی ایرانی مانند خودرو برقی سایپا هنوز در مرحله طرح باقی‌مانده و به تولید انبوه نرسیده‌اند و برخی دیگر مثل خودرو الکتریکی مپنا  در تعداد محدود تولید شده‌اند.

پیشتر مدیرعامل مپنا گفته بود: امروز برای تولید خودروی برقی، نقش اصلی را خودروسازان ایفا می‌کنند و این گروه صنعتی در زمینه فراهم‌ سازی زیرساخت با آنها همکاری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ظرفیت‌های دانش فنی و زیرساخت‌های لازم برای برقی سازی خودروها فراهم شده، افزود: اکنون در زمینه باتری و ذخیره انرژی که از اهمیت بالایی برخوردار است، در حال سرمایه‌گذاری و آماده ارائه محصول هستیم.

 

[cycloneslider id=”40″]

جنرال موتورز کیت تبدیل خودرو برقی خود را رونمایی کرد

از نیمه دوم سال 2021 ، جنرال موتورز قصد دارد یک کیت درایو برقی برای علاقه مندان با اجزای Chevy Bolt بفروشد ، که به آنها امکان می دهد اتومبیل های معمولی را به اتومبیل های برقی تبدیل کنند. این پکیج کیت تبدیل شامل موتور الکتریکی 147 کیلووات و باتری 60 کیلووات ساعت و همچنین اینورتر AC-DC ، مبدل DC-DC ، سیم و اجزای تهویه مطبوع باتری است. برای نشان دادن توانایی های کیت ، جنرال موتورز در واقع موتور را در شورلت بلیزر 1977 نصب کرد. با این کار ، شرکت آمریکایی یک مدل مخصوصاً پرطرفدار را برای برقی کردن و تبدیل انتخاب کرد: بلیزر K5 فقط دو صندلی ارائه می دهد ، اما با داشتن 6.8 لیتری V8 ، کمتر از 20 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.

کیت تبدیل خودرو برقی

لذا در آینده شاهد پیشرفت چشم گیری در این صنعت رو به رشد و جهانی خواهیم بود.

ایستگاه‌های شارژ

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبارفناوریاطلاعاتتماس