جهان خودرو؛ بهترین ماشین ۲۰۲۰ اروپا انتخاب شد

مراسم معرفی ماشین سال بدون حضور مهمانان در شهر ژنو برگزار شد.

0
خودرو 2020 ، ولتی ، مجله فناوری خودروهای برقی

خودرو برقی؛ مجله ولتی: انتخاب بهترین خودرو سال اروپا، مدل جدید الکتریکی ب‌ام‌و هم‌زمان با رونمایی از آرم جدید این کارخانه و نمایش نسل جدید فیات ۵۰۰ در شهر میلان.

مسابقه بدون تماشاچی

خودرو پژو ۲۰۸ با شکست رقیبانی از تسلا، پورشه، رنو، ب‌ام‌و، فورد و تویوتا به عنوان بهترین ماشین سال اروپا انتخاب شد.

بهترین ماشین سال اروپا از سوی شصت روزنامه‌نگار خودرو از ۲۳ کشور اروپایی انتخاب و برنده هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه ژنو اعلام می‌شود.

نمایشگاه ژنو امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در اروپا لغو شد و در نتیجه مراسم اعطای جایزه در سالنی خالی از تماشاگر برگزار شد.

داوران برای انتخاب بهترین ماشین سال به طراحی، راحتی، ایمنی، فن‌آوری‌، توجه به حفظ محیط زیست و به‌صرفه‌بودن خرید ماشین نمره می‌دهند.

پژو ۲۰۸ که علاوه بر موتور بنزینی و دیزل با قوای محرکه الکتریکی هم به بازار عرضه شده، با کسب ۲۸۱ امتیاز به مقام اول رسید. پس از پژو، تسلا مدل ۳ با ۲۴۲ امتیاز دوم شد و مقام سوم با ۲۲۲ امتیاز به پورشه تایکان رسید.

هفت ماشین به مرحله نهایی راه یافته بودند.

دیگر رقبا

رنو کلیو هم که رقیب مستقیم پژو است و مانند این ماشین علاوه بر موتور درون‌سوز با موتور الکتریکی هم ساخته می‌شود، چهارمین انتخاب داوران بود. فورد پوما، تویوتا کرولا و ب‌ام‌و سری۱ مقام‌های پنجم تا هفتم را کسب کردند.

قرار گرفتن ماشین‌های الکتریکی در صدر جدول بهترین ماشین‌های اروپا، تغییر مسیر صنعت خودرو در چند سال گذشته را به خوبی نشان می‌دهد.

این ششمین جایزه پژو در ۵۶ سالی است که ماشین سال اروپا انتخاب می‌شود. پژو سه سال پیش با مدل ۳۰۰۸ این جایزه را کسب کرده بود. مدل‌های ۵۰۴، ۴۰۵، ۳۰۷ و ۳۰۸ این کارخانه هم در سال‌های گذشته به عنوان بهترین ماشین سال انتخاب شده بودند.

ب‌ام‌و i4 از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

آغاز رقابت با تسلا

ب‌ام‌و برای رقابت با پرفروش‌ترین مدل تسلا، یک سدان الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد. کانسپتی از این ماشین قرار بود در نمایشگاه ژنو رونمایی شود، اما پس از لغو نمایشگاه، مراسم رونمایی به صورت زنده از طریق اینترنت پخش شد.

کانسپت i4 تا ۸۵ درصد شبیه ماشینی است که قرار است از سال آینده تولید شود. موتور الکتریکی آن ۵۳۰ اسب بخار نیرو دارد و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین حدود ۴ ثانیه است و حداکثر سرعتش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

i4 با هر بار شارژ تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

طراحی

برخلاف مدل‌های دیگر سری i که هفت سال است به بازار آمده‌اند، i4 طرحی محافظه‌کارانه دارد و ظاهرش فرق زیادی با سری۴ معمولی ندارد. تنها جلوپنجره بزرگ است که این ماشین را از دیگر محصولات ب‌ام‌و متمایز می‌کند.

این جلوپنجره که منتقدان زیادی هم دارد، قرار است در مدل‌های دیگر کارخانه هم استفاده شود. در مدل الکتریکی، این جلوپنجره به جای ورودی هوا، پوششی پلاستیکی است که پشت آن رادارهای ماشین قرار داده شده است.

داخل ماشین با محصولات دیگر ب‌ام‌و کاملا متفاوت است. به جای طرح همیشگی داشبورد، ب‌ام‌و از یک صفحه لمسی منحنی بزرگ استفاده کرده است.

به جای طرح همیشگی داشبورد از یک نمایشگر بزرگ منحنی استفاده شده است.

رقابت

i4 با تسلا مدل ۳ رقابت می‌کند که فروش بسیار خوبی در اروپا داشته است. ب‌ام‌و برای رقابت بیشتر با تسلا، دو شاسی‌بلند الکتریکی دیگر هم تا سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد. این کارخانه امیدوار است بتواند امسال ۴۰ هزار دستگاه ماشین الکتریکی بفروشد.

ب‌ام‌و هفت سال پیش با عرضه مدل i3 از پیشگامان ساخت خودرو الکتریکی بود. اما تردید کارخانه در سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌های الکتریکی باعث شد از قافله عقب بماند.

تلاش ب‌ام‌و و مرسدس-بنز برای شکست تسلا تاکنون موفق نبوده است. ارزش تسلا در بازار بورس با وجود همه تردید‌هایی که در سودآوری بلندمدت کارخانه وجود دارد، اکنون نزدیک به ۱۳۷ میلیارد دلار است که از مجموع ارزش دو کارخانه آلمانی بیشتر است.

خودرو
ب‌ام‌و پس از ۲۳ سال آرم خود را تغییر داد.

نشان تازه

ب‌ام‌و همزمان با نمایش جدیدترین مدل خودرو خود، از لوگوی تازه شرکت هم رونمایی کرد. کارخانه آلمانی می‌گوید لوگوی خود را با توجه به نیازهای عصر دیجیتال تغییر داده و فعلا از آن تنها در مکاتبات استفاده می‌کند و قرار نیست آرم روی ماشین‌ها تغییر کند.

لوگو ساده‌تر شده و دیگر سه‌بعدی نیست. مهمترین تغییر، حذف دایره سیاه دور آرم کارخانه است که جای خود را به حلقه‌ای بی‌رنگ داده است که رنگ پس‌زمینه را نمایش می‌دهد.

این ششمین باری است که ب‌ام‌و در ۱۰۳ سال گذشته نشان خود را تغییر می‌دهد. آخرین بار آرم شرکت ۲۳ سال پیش عوض شد. در همه این آرم‌ها، نام کارخانه و دایره‌ای که به چهار بخش آبی و سفید تقسیم شده ثابت بوده است.

خودرو
این ششمین باری است که ب‌ام‌و نشان خود را تغییر می‌دهد.

رنگ‌ها

رنگ‌ آبی و سفید آرم ب‌ام‌و برگرفته از پرچم ایالت بایرن است که دفتر مرکزی کارخانه در آن قرار دارد.

قبلا تصور می‌شد که نشان خودرو ب‌ام‌و نمایشگر ملخ در حال حرکت موتور هواپیما است و سابقه شرکت در ساخت موتورهای هواپیما را یادآوری می‌کند. اما ب‌ام‌و می‌گوید که این تصور اشتباه است و استفاده از این شباهت در یک آگهی در سال ۱۹۲۹، مردم را به این اشتباه انداخته است.

خودرو
اولین مدل ۵۰۰ در سال ۱۹۵۷ به بازار عرضه شد.

همبستگی با ایتالیا

فیات با عرضه نسل جدید مدل ۵۰۰ به جمع خودروسازان الکتریکی پیوست. با اینکه فرم مدل جدید فیات نسبت به قبل تغییری نکرده، اما ماشین از درون و بیرون از نو طراحی شده است.

فیات ۵۰۰ الکتریکی با هر بار شارژ می‌تواند ۳۲۰ کیلومتر حرکت کند. باتری‌ ماشین را می‌توان با شارژر‌های سریع هم شارژ کرد. در این صورت ذخیره الکتریسته لازم برای ۵۰ کیلومتر حرکت تنها پنج دقیقه طول می‌کشد.

سوپرمینی جدید فیات به همه فن‌آوری‌های تازه از جمله سیستم حفظ ماشین بین خطوط جاده و سیستم اتوماتیک حفظ فاصله از ماشین جلو مجهز شده است. طراحی داخل خودرو ساده‌تر شده و اطلاعات از طریق یک نمایشگر لمسی ده اینچی به راننده نمایش داده می‌شود.

این سومین نسل از مدل ۵۰۰ است. نسل اول این ماشین در سال ۱۹۵۷ به عنوان یک ماشین ساده و ارزان برای خانواده‌های ایتالیایی به بازار عرضه شد. این ماشین یادآور دوران خوش پس از جنگ جهانی دوم و رونق اقتصادی کشور در دهه شصت میلادی است.

Volti

نویسندگان

LEAVE A REPLY

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید