تولید باتری جدید
CATL آمادگی خود برای تولید باتری جدید با قدرت ذخیره 1 میلیون مایل را اعلام کرد. طبق گزارشات منتشر شده تسلا مدل 3 که در کارخانه Gigafactory در شانگهای تولید و مونتاژ شده اولین خودرویی خواهد بود که این باتری جدید را در لیست قطعات خود نام خواهد برد.
گزارشات خبری پیشتر خبر کار کردن تسلا بر روی پروژه داخلی به نام Roadrunner را فاش کرده بودند.
هدف تسلا بر این است که بتواند با استفاده از فنآوریهای توسعه یافته توسط تیم داخلی خود از جمله تیم کانادایی به رهبری جف دان، سلولهای باتری مورد نیاز خود را نیز تولید کند. با استفاده از فنآوریهای به دست آمده بعد از مالکیت مکسوِل Maxwell تسلا قصد دارد تولیدات سلولهای باتری را در مقیاس بزرگ و هزینه کمتر از 100 دلار برای هر کیلووات ساعت تولید کند.
به تازگی، گزارشهایی حاکی از تقاضای تسلا از املاک مرتبط به سلولهای باتری منتشر شده است.
تا اینجا مطمئن هستیم که تسلا قصد دارد سلولهای باتری را خود تولید کند، اما ظاهرا قصد دارد در تولید شراکت کند.
ماه گذشته رویترز گزارش داد که تسلا با CATL برای تولید سلول باتری میلیون مایلی در چین همکاری میکند و در خودرو مدل 3 تسلا تولید شده در Gigafactory شانگهای مورد استفاده قرار میگیرد.
اکنون بلومبرگ با گزارشی مشابه، برخی ادعاهای قبلی رویترز را تأیید کرده است.
Zeng Yuqun از رؤسای CATL، در مصاحبهای در دفتر مرکزی این شرکت در نینگده در جنوب شرق استان فوجیان، گفت:
شرکت تکنولوژی آمپرکس معاصر (Contemporary Amperex Technology co.,ltd) به اختصار CATL ، آماده تولید باتریهایی است که 16 سال و تا 2 میلیون کیلومتر (1.24 میلیون مایل) دوام آورد.
او افزود: ” سفارش به کارخانه برسد، ما برای تولید آمادهایم. “
با این حال، وی تا به امروز تأیید نکرده که سفارشی ثبت شده است یا نه، اما گزارش بلومبرگ مشخص کرد که این باتریها در خودروی تسلا مدل 3 تولید شده در Gigafactory شانگهای جای خواهند گرفت.
او در ادامه، تأیید کرد که ارتباط مستقیمی با این خودرو ساز و مدیرعامل؛ ایلان ماسک دارد.
“Zeng گفت که او و ایلان ماسک اغلب اوقات با تبادل پیام در خصوص تحولات فنآوری و تجارت مشترک، مکالمه برقرار میکنند. CATL، تقویت روابط خود با تسلا را در مواردی مانند باتریهای بدون کبالت در دستور کار خود قرار داده است. “
Zeng افزود: ” ما با ایلان ماسک پیشرفت خوبی را در پروسه باتریها طی کردیم و او مرد خوش خلقی است. او تمام روز در مورد هزینه صحبت میکند و من هم اطمینان میدهم که راه حلهای مختلفی را پیشنهاد کنم. “
زِنگ و ماسک تا به امروز، در مورد تاریخ دقیق آمادگی باتری مصرفی تسلا 3 اعلامیهای ندادند.
تفسیر electrek
برخی از گزارشهای منتشر شده چین، در مورد باتری تسلا+CATL کمی گیج کننده هستند. هنوز مشخص نیست که آیا CATL توسعه باتریهای مصرفی تسلا 3 را در دست گرفته یا اینکه بر اساس برداشت ما از گزارش خبرگزاری رویترز، تسلا و CATL همکاری جدیدی را در مورد توسعه شیمی جدیدی در باتری آغاز کردهاند؟ در گزارش بلومبرگ، به نظر میرسد که باتریها تولید CATL هستند با بیشترین تطابق با خودروی تسلا، اما میتواند مشتریهای دیگری هم داشته باشد.
کمّیت باتریهای موجود در بازار خبر بسیار خوبی است، اما ما منتظر شفاف سازی هستیم که احتما در روز نام گذاری شده با اسم ” روز باتری تسلا” باید منتظرش باشیم.
بدون دیدگاه