به روزرسانی بزرگ سیستم خودران بتای تسلا
تسلا انتشار یک بهروزرسانی بزرگ جدید نرمافزار بتای Full Self-Driving (FSD) را با پیشرفتهای زیادی آغاز کرده است.به گفته مدیرعامل ایلان ماسک، اگر این بهروزرسانی «بهخوبی عمل کند»، این خودروساز ممکن است در ادامه دسترسی به نسخه بتا را افزایش دهد.
به روزرسانی بزرگ سیستم خودران بتای تسلا، از اکتبر سال 2020، تسلا به آرامی آنچه را که آن را “سیستم کامل خودران بتا” (FSD Beta) می نامد، عرضه کرده است، که نسخه اولیه نرم افزار خودران آن است که در حال حاضر توسط ناوگانی از مالکان تسلا انتخاب شده در حال آزمایش است.
این نرم افزار خودرو را قادر می سازد تا به طور مستقل به مقصدی که در سیستم ناوبری خودرو وارد شده است برود، اما راننده باید همیشه هوشیار و آماده کنترل باشد.از آنجایی که مسئولیت آن بر عهده راننده است و نه سیستم تسلا، اما با وجود نامش همچنان یک سیستم کمک راننده سطح دو در نظر گرفته می شود. این یک نوع برنامه “دو گام به جلو، یک قدم به عقب” بوده است، زیرا برخی به روز رسانی ها از نظر قابلیت های رانندگی دچار پیشرفت نشده است.
تسلا بارها بهروزرسانیهای نرمافزاری جدید را برای برنامه FSD Beta منتشر کرده و ویژگی های بیشتری را به آن اضافه کرده است.
آخرین به روز رسانی مهم FSD Beta در اوایل فوریه بود. از سه ماهه چهارم 2021، این خودروساز اعلام کرد که تقریباً 60000 مالک در برنامه FSD Beta دارد.
به روزرسانی بزرگ سیستم خودران بتای تسلا ، اکنون تسلا شروع به ارائه یک بهروزرسانی جدید FSD Beta 10.11 برای برنامه دسترسی زودهنگام خود کرده است، و بر اساس گزارش های انتشاریافته، این بهروزرسانی بسیار قابل توجهی است.
اگر نقشه نادرست باشد یا ماشین نتواند مسیریابی را دنبال کند، درک درستی از مسیر را بهبود میبخشد. بهویژه، مدلسازی گسترههای تقاطع اکنون کاملاً بر اساس پیشبینیهای شبکه است و دیگر از پیش بینی های مبتنی بر نقشه استفاده نمیکند.
خطای سرعت پیشبینیشده موتورسیکلتها، اسکوترها، ویلچرها و عابران پیاده را تا 63.6 درصد کاهش داد. برای انجام این کار، مجموعه داده جدیدی از تعاملات VRU با سرعت بالا شبیه سازی شده را معرفی کردیم. این بهروزرسانی کنترل خودکار را در اطراف VRUهای سریع و قطعی بهبود میبخشد.
در نسخه جدید کنترل بهبود یافته برای موانع نزدیک با پیشبینی فاصله پیوسته تا هندسه استاتیک با شبکه عمومی مانع استاتیک فابل دسترس است.
نرخ خطای ویژگی «پارک شده» خودرو را تا 17 درصد کاهش داد، که با افزایش اندازه مجموعه داده تا 14 درصد به دست آمد. همچنین دقت چراغ ترمز بهبود یافته است.
خطای سرعت سناریوی روشن به حرکت تا 5 درصد و خطای سرعت سناریوی بزرگراه تا 10 درصد بهبود یافته است که با تنظیم عملکرد تلفات با هدف بهبود عملکرد در سناریوهای دشوار به دست آمده است.
ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت میگوید که اگر این بهروزرسانی «بهخوبی عمل کند»، تسلا «احتمالاً» دسترسی به رانندگانی را که امتیاز «۹۵» را در امتیاز ایمنی راننده کسب کردهاند، کاهش میدهد. این امر باعث می شود خریداران FSD بیشتری به نسخه بتا دسترسی داشته باشند.
در کشور کانادا، مالکان تسلا که FSD را خریداری کرده اند، بیش از یک هفته است که به امتیاز ایمنی راننده دسترسی دارند. انتظار می رود این خودروساز به زودی انتشار نسخه بتا را برای کسانی که امتیازات بالایی دارند آغاز کند.
بدون دیدگاه