آیا راه حلی در صنعت معدن و بازیافت میتواند کمکی به کاهش قیمت باتری باشد؟
Benchmark Mineral Intelligence* باور دارد که کنترل قیمت مواد خاو اولیه به کاهش هزینه تمام شده باتری و پایین نگه داشتن آن کمک بزرگی میکند. این امر مستلزم مشارکت شرکتهای خودروسازی با تجارت و صنعت معدن است. همچنین تحقیقات نشان داده که بازیافت ممکن است به پایین نگه داشتن قیمتها کمک کند. بنا بر وبلاگ منتشر شده از سوی شرکت بامو ؛ این شرکت معتقد است چه به وسیله مشارکت خودروسازها با صنعت معدن یا بازیافت، کاهش قیمت باتری منجر به کاهش قیمت خودروهای الکتریکی نیز میشود؛ برای افزایش پذیرش این خودروهای برقی نقش مهمی دارد.
Benchmark Mineral Intelligence*: در سال 2014 تأسیس شد و یک آژانس گزارشدهی قیمت منطبق با قوانین سازمان بین المللی کمیسیونهای بورس اوراق بهادار و ارائه دهنده اطلاعات ویژه برای باتری لیتیومـیونی برای زنجیره تأمین وسایل نقلیه برقی میباشد.
قیمت باتری
کاهش قیمت باتری به نظر ساده است ولی در عین حال جزو پیچیدهترین کارهای ممکن است. ساده به نظر میرسد زیرا فقط حرف از یک کالا است؛ باتری، ولی همین باتری 50% از کلّ هزینه تولید را بر عهده دارد. هرگونه کاهش قیمت در باتری باعث کاهش قیمت نهایی خودروهای برقی (EV) و بالطبع مقرون به صرفهتر شدن آنها میشود. قدرت خرید بالاتر و قیمت نهایی پایینتر نهایتا باعث افزایش پذیرش خودروهای برقی توسط تمام مصرف کنندگان این صنعت و عموم مردم خواهد شد.
مسئله اصلی گران بودن ذاتی باتریها است. بامو میگویه 80% از قیمت باتری را مواد اولیه و خام (معدنی) تشکیل میدهند و 20% باقی را هزینه نیروی کار و سایر مواد. البته این خودروساز آلمانی اعداد منتشر شده از سمت Benchmark Mineral Intelligence را کمیرند کرده است (هزینه مواد اولیه در سلول باتری: 79%).
هرگونه کاهش هزینه تنها به کاهش قیمت مواد اولیه بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در این مهم دخیل هستند؛ تحقیقات نشان داده است که با مواد اولیه ارزانتر و مقرون به صرفهتری نیز میتوان باتری تولید کرد. یکی ازترکیبان مواد اولیهای که بسیار امیدوارکننده است، ترکیب شیمیایی لیتیومـسولفور و باتریهای حالت جامد است. تنها مسئلهای که با پروسه تحقیقات وجود دارد، مدت زمان طولانی تا نتیجه و یا دستاورد و همچنین هزینههای زیادی که به همراه دارد.
برابری هزینهها
تنها مطلبی که مقاله بامو بلاگ به آن اشارهای نکرده، هزینهای است که در آن باتریها با وسایل نقلیه موتور احتراقی برابری میکنند. در سال 2013 نوشته شد و هنوز طبق Benchmark Mineral Intelligence معتبر است که: هزینه باتری باید 100 دلار در کیلووات ساعت و حتی پایینتر باشد.
کلید موفقیت در افزایش پذیرش عموم از خودروهای برقی، هزینه است؛ چه فرآیندها بهینه شوند و هزینه پروسه تولید کاهش یابد و یا مواد اولیه شیمیایی با ابتکار بالاتر و هزینه پایینتر باشد. هر عاملی که باعث هزینه دلار بر کیلووات ساعت شود باعث کاهش قیمت خودروی برقی نیز میشود.
ما امیدواریم که بامو و سایر خودروسازان فراموش نکنند که جایگزینی مواد اولیه و یا خود باتریها نیز باید مقرون به صرفه باشد. هیچکس حاضر نیست خودرویی خریداری کند که بعد از چند سال تبدیل به دکور پارکینگش شود؛ فقط به خاطر اینکه هزینههای نگهداری از باتری از قیمتی که میتواند کل ماشین را بفروشد بیشتر است.
بدون دیدگاه