برقی سازی خودروها و حرکت رو به جلوی آئودی
برند لوکس AG فولکسواگن، آئودی، رقیبی قوی برای تسلا، پیشرو صنعت خودروی برقی محسوب میشود و شما احتمالا این را بر اساس آمار فروش تسلا نمیدانستید؛ خودروی شاسی بلند تسلا مدل x که در سال 2015 میلادی به بازار معرفی شد. در مقابل مدل جدید آئودی، E-tron تعداد 22،800 دستگاه در مقابل 5،369 دستگاه فروخته شد. بدیهی است که تبلیغ در مقابل بزرگترین جمعیت مخاطب تلویزیونی آمریکا، سوپر بال، هیچ تغییری در این روند ایجاد نکرد؛ آمار فروش آئودی در اروپا از آمریکا همچنان قویتر و بالاتر است ، اما به نظر میرسد که آئودی در ایالات متحده آمریکا در حال پیشرفت است تا بتواند در بازارهای در حال ظهور وسایل نقلیه الکتریکی خودنمایی کند. این شرکت اینگلستادی نقشهای در سر دارد.
استراتژی خودروی برقی آئودی دارای حجم و تنوع بالایی است
آئودی طی 5 سال قصد دارد 30 مدل خودرو الکتریکی به بازار جهانی عرضه کند که 20 مدل آن کاملا برقی هستند. این شرکت اطلاعات و جزئیات بیشتری را در خصوص دومین مدل کاملا برقی خود E-tron Sportback در آمریکا منتشر کرد. مدل جدید مطابق WLTP (رویه هماهنگ جهانی تست وسایل نقلیه سبک) مورد استفاده در اروپا است، و برد آن حدود 6 مایل بیشتر از مدل E-tron، یعنی برد حداکثری 277 را دارا است که بخشی از آن بر اساس ضریب مقاومت حرکتی 0.25 است. این در حالی است که فضای صندوق و ارتفاع سقف صندلی عقب را فدای یک فضای کوپه کرده است.
پیشرانه مدل Sportblack توسط یکی از دو سیستم باتری کار میکند. مدل Sportback 55، ظرفیت ذخیره 95 کیلووات ساعت (kWh) را در باتری خود دارد، در حالیکه نسخه Sportback 50 دارای سیستمی با قدرت ذخیره 71 کیلووات ساعت است. توان تولید شده در مدل Sportback 55 در اوج، 300 کیلووات (kW) است، در حالیکه توان تولیدی در مدل Sportback 50 230 کیلووات است.
مدل Sportback به E-ton و لیست طبقهبندی مدلهای توربو Q5، A7 و A8 هیبریدی پلاگین میپیوندد. مدل بعدی که آئودی قصد ارائه به بازار را دارد، آئودی Q4 E-tron شاسی بلند و سدان E-tron GT خواهد بود که در سال گذشته در قالب مفهوم (concept) مورد بررسی قرار گرفت.
سیستم عامل آئودی
آئودی برای خودروهای تمام الکتریکی خود از چهار سیستم عامل مختلف استفاده میکند. E-tron و E-tron Sportback مبتنی بر سیستم عامل MLB evo هستند، یک نسخه اصلاح شده از پلتفرم طولی ماژولار (modular) که زیربنای بسیاری از خودروهای شاسی بلند آئودی است.
مدل E-tron GT مبتنی بر پلتفرم J1 است که با نام تجاری پورشه گروه فولکس واگن ارائه شده است. این خودرو در سال جاری به بازار خواهد آمد و انتظار میرود که رقیب سرسختی برای مدل Performance S گروه تسلا باشد. GT دارای قدرت 582 اسب بخار و 612 پوند فوت گشتاور است که هر چهار چرخ را به حرکت در میآورد. این خودرو همچنین برای شارژ سطح بالا (Dc) طراحی شده است، و قادر به شارژ کردن یک باتری 0% به 80% در تنها 20 دقیقه است و البته با یک شارژر Dc 350 کیلوواتی.
مدلهای کوچکتر و سریعتر
آئودی و فولکس واگن در حال حاضر از مدل MQB برای مدلهای آماده ارائه به بازار خود مانند Audi A3 و Q3 استفاده میکنند. برای مدلهای برقی از پلتفرم معادل آن، MEB (ابزار برقی مدولار) استفاده میشود، که در لایه زیرین تعدادی از خودروهای برقی فولکس واگن موجود در بازار وجود دارد. Q4 E-tron از این پلتفرم استفاده میکند، اگرچه ممکن است اولین مدل از سری مدلهای این خط تولید باشد.
طرح مشترک با پورشه
سرانجام، آئودی از پلتفرم اشتراکی دیگری با پورشه، Premium Platform Electric، که دارای محرک عقب است اما امکان تنظیم سیستم محرک همه چرخهای Quattro، بهره میبرد (Quattro سیستمی است که به نام آئودی، ثبت شده است). آئودی گفت: این پلتفرم میتواند از شاسی بلندها، Sportbackها، آوانتها (واگنها) و کراس اورها پشتیبانی کند، بنابراین انواع مدلهای کاملا برقی، پلاگین هیبریدی و یا الکتریکی میتوانند از این پلتفرم استفاده کنند.
همه اینها بخشی از سرمایهگذاری جهانی 13 میلیارد دلاری آئودی در طی چهار سال آینده برای حمایت از این خودروهای برقی است. این شرکت انتظار دارد که در سال 2025، سالانه 800،000 وسیله نقلیه الکتریکی به فروش برساند، بخشی از شرکت فولکس واگن هم تا همان سال 2025 برنامه فروش سالانه دو تا سه میلیون دلاری را پیشبینی کرده است. چندین مورد از این وسایل نقلیه ممکن است مدلهای ارائه به فقط بازار چین باشند، جایی که VW-Audi (فولکس واگنـآئودی) حضور پررنگی دارد. برخی دیگر از این فروشها ممکن است در برندهای دیگر این شرکت مانند Skoda، Seat، Porsche، و Bentley یا یکی از سرمایه گذاریهای مشترک با شرکای چینی باشد.
خلاصه این مقاله این است که، مدلهای الکتریکی آئودی بیشتری را در بازار خواهیم دید و ما آن را به فال نیک خواهیم گرفت.
بدون دیدگاه