آپشنهای HEV، PHEV، BEV و FCEV
از آنجاییکه هر روز وسایل نقلیه برقی جدیدی با آپشن جدید در حال معرفی به بازار هستند، واژگان کاملا جدیدی وارد زبان روزمره خریداران و علاقمندان خودروهای برقی شده است، و مصرف کنندگان باید با آنها آشنا شوند تا بتوانند تصمیمات را بر مبنای اطلاع و تجربه بگیرند. در این بلاگ، ولتی چند اصطلاح رایج در صنعت را تجزیه و تحلیل مینماید.
HEV
نخستین خودرو الکتریکی که وارد نمایشگاهها شد، خودروی هیبریدی برقی (Hybrid Electric Vehicle) بود. خودرو تویوتا پریوس را در نظر بگیریم، جاییکه یک موتور الکتریکی کوچک به موتور احتراق داخلی (ICE) کمک میکند. به عنوان مثال در هنگام شتاب اولیه و تحت بار سبک فقط الکتریسیته مصرف میشود.
باتری خود را از طریق انرژی حاصل از ICE و همچنین ترمز احیا کننده – بازیابنده انرژی – دوباره پر میکند، که در جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده شده است.
PHEV
این آپشن مخفف خودروی الکتریکی پلاگین هیبریدی (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) است؛ خودروهای الکتریکی پلاگین هیبریدی از هر دو منبع انرژی بنزین و الکتریسیته استفاده میکند. با این حال، در مقایسه با یک هیبرید استاندارد، PHEV همانطور که از نام این محصول پیداست برای شارژ مجدد باتری میتواند به یک پریز برق یا ایستگاه شارژ وصل شود. علاوه بر این، معمولاً این توانایی را دارد که صرفاً بر روی باتری کار کنید، و همچنین فقط از گاز/بنزین یا ترکیبی از هر دو استفاده کنید.
مدل تویوتا پرایم پریوس یک نمونه عالی است، دارای برد 40 کیلومتری از منبع الکتریکی خالص یا برد 1.035 کیلومتر زمانی که همزمان به ICE نیز وصل است. اقتصاد سوخت برای ICE 1.8 لیتر در 100 کیلومتر ارزیابی شده است. بعد منفی آن چیست؟ در مقایسه با یک خودرو کاملا الکتریکی، انتشار صفر کربن بسیار محدودتر است (امکان انتشار کربن وجود دارد) و برای رانندگی در اطراف شهر طراحی شده است.
BEV
وسایل نقلیه برقی باتریدار و یا به اختصار آپشن (Battery Electric Vehicle) به طور معمول دارای ICE، مخزن سوخت یا لوله اگزوز نیستند و فقط به الکتریسیته برای نیروی محرکه متّکی هستند. در حالیکه این خودرو دوستدار محیط زیست (و کیف پول) است، امّا صاحبان آنها دائما نگران برد خودروها هستند زیرا باید اطمینان حاصل کنند آیا برای سفر مدّ نظر انرژی کافی دارند یا نه – مگر اینکه آنها مدلی را انتخاب کنند که دارای یک ژنراتور بنزین اختیاری مانند BMW i3 باشد.
شارژگیری شامل انصال به یک خروجی 120 ولت، و یا یک خروجی 240 ولت خانگی /عمومی، شارژر سطح 2 و یا شارژر سطح 3 میشود. برخی از پیشنهادات ممتاز، مانند مدل جدید Jaguar I-PACE، به دلیل دارا بودن باتریهای بزرگتر و با ظرفیت بالاتر، برد را تا 500 کیلومتر افزایش دادند.
FCEV
جدیدترین فنآوری و آپشن خودروی الکتریکی، خودروی برقی سوخت سلولی یا به اختصار (Fuel Cell Electric Vehicle) است که از هیدروژن مایع فشرده شده تغذیه میکند. هنگامیکه هیدروژن در داخل پشته سلول سوخت با هوا ترکیب میشود، واکنش آن ترکیب به یک موتور الکتریکی نصب شده برای هدایت چرخها قدرت میدهد. دقیقا مشابه BEVها، FCEVها هم تجربه رانندگی بدن صدا را به صاحبان خود میدهند، هیچگونه تولید کربنی ندارند اما تنها در چند دقیقه میتوانند سوختگیری مجدد کنند. راه حل هم تنها پیدا کردند ایستگاه سوخت هیدروژنی است (زمانی که این بلاگ نوشته شده تنها یک ایستگاه سوخت گیری در ایالت ویرجینیا وجود داشته است)
اصطلاحات تکمیلی وسایل نقلیه
Le/100km
میزان مصرف سوخت برای موتورهای معمولی توسط تعداد لیترهای مصرف کننده در هر 100 کیلومتر طی شده اندازهگیری میشود، که به صورت خلاصه با عبارت معمول L/100 Km مشاهده میشود. در مورد خودروهای الکتریکی، از”معادل لیتر”برای مصرف انرژی الکتریکی کیلووات ساعت در 100 کیلومتر و تبدیل به یک قالب معمولی استفاده میشود، جایی که یک لیتر بنزین برابر با 8.9 کیلووات ساعت برق است.
ترمز بازیابنده انرژی
هنگامیکه یک ماشین معمولی از سرعت خود میکاهد، در اثر اصطکاک ترمز، انرژی جنبشی از طریق اتلاف حرارت از بین میرود، زیرا پدها در تماس با روتورها قرار میگیرند. در یک EV، فشار دادن پدال ترمز باعث میشود موتور الکتریکی به صورت معکوس کار کند که در نتیجه چرخها را کند میکند، و در همان زمان آن انرژی جنبشی را بازیابی میکند و دوباره آن را به باتری میفرستد.
هیچ EV بدی وجود ندارد، فقط چندین نوع مختلف که برای اهداف مختلف مناسب هستند. برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه از موارد فوق به عنوان راهنما استفاده کنید.
بدون دیدگاه