خودروهای تمام برقی (EV)، به جای موتور احتراقی، دارای موتور برقی هستند. وسیله نقلیه الکتریکی، از یک باتری بزرگ کششی برای تغذیه موتور الکتریکی استفاده می کند. برای شارژ آن باید به یک ایستگاه شارژ یا پریز برق دیواری وصل شود. از آنجایی که نیروی محرکه این وسیله برق است، هیچ دودی از ماشین خارج نمیشود، و حاوی اجزای معمولی سوخت مایع مانند پمپ هدایت سوخت، خط سوخت و یا مخزن سوخت است.
اجزای اصلی خودروهای تمام برقی
(Battery (All-electric auxiliary – باتری (کمکی / تمام برقی): در یک وسیله نقلیه الکتریکی، باتری کمکی، برق مورد نیاز لوازم جانبی برقی را تأمین می کند.
Charge Port – درگاه شارژ: درگاه شارژر این امکان را به خودرو میدهد تا به منظور شارژ کردن باتری کششی، به منبع تغذیه خارجی متصل شود.
DC/DC Converter – مبدل DC/DC: این دستگاه توان ولتاژ بالا DC را از باتری کششی به توان ولتاژ پایینتر DC که برای اجرای لوازم جانبی خودرو و شارژ مجدد باتری کمکی نیاز است، تبدیل میکند.
Electric Traction Motor – موتور کششی برقی: موتور کششی برقی با استفاده از توان باتری کششی، چرخهای خودرو را هدایت میکند. برخی از وسایل نقلیه برقی از ژنراتوهای برقی استفاده میکنند که هم عملکرد درایو و هم عملکرد بازسازی انرژی را انجام میدهد.
Onboard Charger – شارژر همراه (سوار): این شارژر برق AC ورودی را که از طریق درگاه شارژ تأمین میشود، دریافت و برای شارژ باتری کششی به برق DC تبدیل میکند. این شارژر همچنین، بر ویژگیهای باتری از قبیل ولتاژ، جریان، دما و حالت شارژ (State of Charge) نظارت میکند.
Power electronics controller – کنترل الکترونیکی برق: جریان انرژی الکتریکی خروجی از باتری کششی، سرعت موتور کشش الکتریکی و گشتاور تولید شده، توسط این واحد کنترل میشود.
(Thermal System (Cooling – سیستم دمایی (خنک کننده): این سیستم محدوده دمای کاری مناسب موتور، موتور الکتریکی، الکترونیک قدرت، و سایر اجزاء را حفظ میکند.
Traction battery pack – بسته باتری کششی: باتری کششی، برق را برای استفاده توسط موتور کشش برقی ذخیره میکند.
(Transmission (Electric – واحد انتقال نیرو (الکتریکی): این واحد نیروی مکانیکی را از موتور کشش برقی برای هدایت چرخها انتقال میدهد.
بدون دیدگاه