تحقق یک رؤیا
از روزی که انسان سوار خودرو شده، رویای یک وسیله نقلیه الکتریکی خود شارژ خورشیدی را در سر میپرورانده است. فورد در هفتهای که گذشت این رویا را با به ثبت رساندن اختراع خود به واقعیت تبدیل کرد؛ یک پنل سقفی که با فشردن یک دکمه، تمام وسیله نقلیه نصب شده بر آن را در یک سپر پنل خورشیدی را بپوشاند. البته این ثبت اختراع در 8 نوامبر 2019 کلید خورده و مراحل بوروکراسی را طی کرده و در 14 مه 2020 منتشر شده.
خودروسازی فورد بیش از 6 سال پیش، از مفهوم C-Max Solar Energi Concept خود رونمایی کرد. در سال 2014 ،فورد در نمایشگاه سالانه CES، از سیستم سولار سقفی خود پرده برداری کرد؛ این سیستم سولار سقفی، حرکت خورشید را ردیابی میکند و از عدسی فرنل برای متمرکز کردن انرژی خود برای شارژ هیبرید پلاگین C-Max استفاده میکند.
خودروسازی فورد تنها خودروسازی به دنبال پنلهای خورشیدی نیست. تویوتا، هیوندای، نیسان و تسلا همگی تلاشهای وافری برای استفاده مناسب از سقف یک خودروی الکتریکی و یا هیبریدی برای شارژ خورشیدی کردند.
مشکل آنجایی خود را نشان داد که، متوجه شدند که سطح یک وسیله نقلیه برای جایگذاری پنلهای خورشیدی که توان تأمین نیروی کافی برای آن را داشته باشند، محدود بوده و به اندازه کافی بزرگ نیست.
راه حل فورد
مدل پیشنهادی که فورد در اختراع جدید خود به ثبت خواهد رساند ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، یک چادر خودرو که روی سقف نصب خواهد شد! یک پارچه پوشاننده خودکار با لایهای نازک و انعطاف پذیر که توسط شافت مرکزی مستقر روی سپر عقب ماشین یا در صندوق عقب کنترل میشود.
سند ثبت اختراع فورد کاور پوشاننده را اینطور توصیف میکند: یک حافظ انعطاف پذیر که توسط یک پمپ بادی که از انرژی ذخیره شده از پنل خورشیدی استفاده میکند، باز میشود. کاور پوشاننده هنگامی که کامل باز شود، از طریق پلیمر حافظه* حفظ خواهد شد.
* پلیمرهای حافظه شکل (SMPs) مواد هوشمند پلیمری هستند که توانایی بازگشت از حالت تغییر شکل (شکل موقت) به شکل اصلی (دائمی) خود را دارند که ناشی از یک محرک خارجی (ماشه) مانند تغییر دما است.
راننده این سیستم را با استفاده از اسلایدر فعال میکند تا پنل خورشیدی تا شده بتواند به راحتی بین سیستم باز شونده و تا شونده پنل کنترل شود.
ماه گذشته در همین وبسایت خبر و در واقع ویدیویی منتشر شد از سیستمی مشابه که پنل خورشیدی را روی ماشین باز میکرد، به این صورت که پنل مانند مگنت روی سطح ماشین باز میشد که از یک تارپ با فیلم فتوولتائیک بسیار نازک ارگانیک استفاده میکند.
متفاوت بودن پنل
در سیستمی که از تار نازک استفاده میشود، همانطور که انتظار میرود، سطح پنل اندازه سطح خودرو است و با اندازهای نیست که بتواند انرژی مورد نیاز خودرو را تأمین کند. اما آنطور که از ثبت خودروسازی فورد پیشبینی میشود، پنل خورشیدی باز شوندهای که پیشنهاد میدهد، سطح بزرگتری نسبت به سطح خودرو تأمین میکند که به حباب نیز تشبیه شده است.
شرکت خودروساز خورشیدی هلندی، لایتیر، بدنه خودروی مدل لایتیر ۱ را طوری طراحی کرد که فضای سلولهای خورشیدی را به حداکثر برساند و همزمان تا حد ممکن آیرودینامیکی باشد. طراحی آن به سبکی است که سطوح رو به آسمان این خودرو – از قبیل سقف، سپر و غیره – توانایی در بر داشتن ۱٫۰۰۰ سلول فتوولتائیک را دارد. خودروی الکتریکی لایتیر ۱ اگر زیر نور خورشید بماند به طور م یانگین ۲۰ مایل به برد الکتریکی آن افزوده خواهد شد. اولین مدل تولیدی این خودرو که قرار است در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود، ۱۶۵٫۰۰۰ دلار قیمت گذاری شده است.
لکس هوفسلوت، مدیر اجرایی لایتیر، گفت:
از آنجایی که آرزوی خودرویی که خودشارژ باشد همیشه در فکر و ذهن مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بوده۷ من فکر میکنم که این مقصد هدفی است که ما با خودروهای الکتریکی به سمت آن حرکت خواهیم کرد.
فکر میکنم، بهترین هدف بعدی که برای خودروی الکتریکی در نظر گرفته میشود میتواند خودرویی باشد که هنگامی که پارک شده و در حال رانندگی نیستُ بتواند برد و یا دامنه برد بیشتری را برای خود ذخیره کند.
در همین هفته خبر همکاری لایتیر و رویال دی اس ام (Royal DSM) شرکتی که از وسایل پزشکی گرفته تا پوششهای خورشیدی را تهیه و تولید میکند با هدف تجاری سازی فنآوری لایتیر و ارائه آن ره دیگر خودروسازان به گوش اهالی فنآوری خودرو رسید.
در این نقطه از تاریخ فنآوری لایتیر و اختراع جدید فورد، متوجه میشویم که رویای انرژی خورشیدی و خودروی الکتریکی خودشارژ به این زودیها از میان نخواهد رفت.
تفسیر اِلِکترِک
بدیهی است که ثبت اختراع فورد به معنای تجاری سازی آن نخواهد بود و راستش را بگویم، شانس موفقیت روکش ماشین بادی پنل خورشیدی زیاد نیست.
من هم مانند بسیاری دیگر از دارندگان خودروی الکتریکی، روی سقف خانه خود پنل خورشیدی دارم. اکثر سیستم بر روی کراپتی که هر شب من خودروی الکتریکی خود را پارک میکنم نصب شده است و این فضا و کارایی بیشتری نسبت به هرسیستمی که روی خود خودرو نصب شود فراهم میکند.
با این حال، بهرهوری سیستم خورشیدی به پیشرفت خود ادامه خواهد داد، و اینکه بدانیم بیرون از خانه هم فرصت شارژ کردن خودرو را خواهیم داشت بسیار خوب است. و فقط زمان مشخص میکند که آیا این سیستمها به قدری پیشرفت خواهند کرد که در حال رانندگی نیز به ذخیره کردن انرژی خورشیدی ادامه دهند.
بدون دیدگاه