نوستالوژی موتورسیکلت وسپا
وسپا بیشتر از اینکه نام تجاری نمادین باشد، یک تصویر نمادین است. با گفتن همین یک کلمه ایتالیایی ، افرادی که حتی علاقمند به موتورسیکلت یا اسکوتر نیستند هم فوراً تصویر آن را در ذهن خود تصور میکنند. تصویر بالا ممکن است از کیفیت طراحی سه بعدی برخوردار نباشد، و یا حتی خیلی شبیسه لامبورگینی کانتاش 1985 باشد، اما با اولین نگاه متوجه وسپا بودن آن میشوید.
با این حال با گذشت زمان، مردم و سلایقشان تغییر میکند. در حالی که هیچ انکاری وجود ندارد که طرح اصلی نمادین وسپا Corradino D’Ascanio یک نماد طراحی صنعتی برای تمام سنین است ، با استفاده از این طرح می توان آن را به آینده منتقل کرد و از ارزش اصلی آن نکاست.
شرکت طراحی مستقل مستقر در کرالا به نام مایتیسید – Mightyseed Designs – طرح اصلی کورادینو داسکانیو را گرفته و آن را به صورت الکتریکی بازطراحی کرده است. الان سوالی را مطرح میکنم که در ذهن همه است: ” پس وسپا الکتریکا چه؟ ” خوب، اگر انقلاب صنعتی اسکوترهای برقی تا به امروز درسی به ما داده باشند این است که؛ همیشه برای اسکوتر/موتورسیکلت برقی جدید در بازار جا هست! خود وسپا سالانه تعداد معینی اسکوتر/موتور بنزینی را به بازار عرضه میکند. اغلب، موتورهایی که به فاصله زمانی کوتاهی در یک سال به بازار عرضه میشوند، مدل و مهندسی موتور یکسانی دارند و فقط ضاهر و لوازم جانبی ضاهری موتور برای سلایق و علایق مختلف جداگانه طراحی شده است. چرا مهندسی الکتریکی نباید برای سلایق مختلف طراحی شود؟
عکسهای زیر از مدل مفهومی وسپا الکتریکی 98 است که توسط Mightyseed طراحی شده است.
[cycloneslider id=”5000-5″]
وسپا 98 طراحی Mightyseed، آن وسپا نوستالژیک ایتالیایی نیست، بلکه، این اسکوتر/موتور برقی ظاهری از آینده برگشته دارد و همزمان نیمرخ این وسپا یادآور آرت دکو* است. این یک موفقیت منحصر به فرد است ، از این رو که این دو سبک زیبایی شناسی کاملاً یکپارچه با هم آمیخته می شوند ، و ضد و نقیض عمل نمیکنند. این موتور ترکیبی از آینده و گذشته است که به نوار LED مجهز شده است.
*آرت دکو: یک سبک و جنبش هنری در معماری، هنرهای تجسمی و طراحی است که برای نخستین بار در فرانسه پیش از جنگ جهانی اول ظاهر شد.
این موتور مجهز به سیستم لیدار به جای آینههای بغل است. این عکس العمل وسپا به کسانی است که اعتقاد داشتند وسپا هیچ وقت نمیتواند ظاهرش را از نوستالژیک تغییر دهد.
این مدل مفهوی باتری لیتیوم یونی 30 آمپر-ساعت را درون بدنه خود حمل میکند و فضای بسیار بزرگی را زیر صندلی موتور برای ذخیره سازی خالی کرده است و مانند بسیاری از اسکوترهای برقی دیگر، دارای یک موتور سوار بر محور چرخ عقب است. این وسپا یک موتور 1 نفره است. میدانم که شما هم منتظر این مدل خواهید ماند.
بدون دیدگاه