شناسایی خطرات آتش سوزی در ماشین های الکتریکی
شناسایی خطرات آتش سوزی در ماشین های الکتریکی
آتش سوزی در وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) بسیار نادر است. مانند بسیاری از فناوریهای جدید، تولیدکنندگان سعی میکنند بالاترین سطح استانداردهای ایمنی و کارایی را تضمین کنند. انتظار داریم با افزایش مالکیت، خودروهای برقی بیشتری را در جادهها و پارکینگهایمان ببینیم.
آیا باید نگران آتش سوزی خودروهای الکتریکی باشیم؟
از آنجایی که مردم بیشتر و بیشتر خودروهای برقی (EVs) خریداری می کنند، نگرانی ها در مورد اینکه در صورت آتش گرفتن این وسایل نقلیه چه اتفاقی می افتد، افزایش می یابد. بازار خودروهای الکتریکی در دهه گذشته شاهد رشد تصاعدی بوده است.
انتظار میرود که تقریباً 100000 خودروی برقی جدید تنها در سال جاری در بریتانیا به ثبت برسد و در آوریل 2020، فروش خودروهای برقی برای اولین بار از خودروهای بنزینی و دیزلی پیشی گرفت.
علیرغم مزایای غیرقابل شک برقرسانی ناوگان حملونقل ما – از کاهش آلودگی هوا تا توانمند ساختن ما برای دستیابی به اهداف خالص صفر – در جامعه خودروهای برقی نگرانی فزایندهای در مورد خطرات و خودانگیختگی آشکار آتشسوزی خودروهای برقی وجود دارد.
دلایل آتش سوزی خودروهای الکتریکی
وسایل نقلیه الکتریکی معمولاً توسط یک باتری لیتیوم یون قابل شارژ تغذیه می شوند. اولین باتری لیتیوم یونی در دهه 1990 اختراع شد و در اوایل دهه 2000 برای تامین انرژی خودرو مورد استفاده قرار گرفت.
در مقایسه، خودروهای بنزینی و دیزلی بیش از 100 سال است که وجود داشته اند، بنابراین در مقایسه با ما هنوز اطلاعات و درک یکسانی در مورد ایمنی محصول بدست نیاورده ایم. اساساً، وسایل نقلیه الکتریکی بسیار ایمن هستند، اما خطر اصلی زمانی رخ میدهد که باتری لیتیوم یونی آسیب ببیند، که ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید یا نفوذ چیزی به دیواره سلول باتری اتفاق بیفتد.
اگر باتری در معرض گرمای بیش از حد قرار گیرد یا در قاب باتری نفوذ کند، در این صورت یک اتصال کوتاه داخلی خواهید داشت و سبب حریق می شود.
این اتصال کوتاه باعث گرمایش ژول می شود، این زمانی است که برق عبوری باعث گرما می شود و شما نمی توانید به همان سرعتی که گرما را تولید می کنید از شر آن خلاص شوید. سپس به دلیل این گرما، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که گرمای بیشتری تولید می کند، که سپس باعث می شود واکنش شیمیایی حتی سریعتر انجام شود، و همانطور که می بینید این یک چرخه معیوب است. این فرآیندی است که به آن فرار حرارتی میگویند و میتواند منجر به احتراق یا حتی در برخی موارد انفجار شود.
احتراق در خودروهای برقی هر چند وقت یک بار رخ می دهند؟
اگرچه این آتش سوزی ها یک خطر واقعی هستند، اما خوشبختانه برای ما بسیار نادر هستند.
دادههای بهدستآمده توسط Air Quality News از طریق درخواست آزادی اطلاعات (FOI) نشان داد که در سال 2019 آتشنشانی لندن تنها با 54 آتشسوزی خودروهای الکتریکی در مقایسه با 1898 آتشسوزی بنزین و گازوئیل برخورد کرده است. به همین ترتیب، تا کنون در سال 2020، خدمات آتش نشانی با 1021 آتش سوزی بنزین و گازوئیل و تنها 27 مورد آتش سوزی خودروهای برقی مقابله کرده اند.
خطرات اصلی در مواجهه با حریق احتمالی
اگرچه این آتشسوزیها نادر باقی میمانند، اما در صورت وقوع، میتوانند بسیار خطرناک باشند. در طی آتش سوزی خودروهای الکتریکی، بیش از 100 ماده شیمیایی آلی از جمله گازهای بسیار سمی مانند مونوکسید کربن و سیانید هیدروژن تولید می شود که هر دو برای انسان کشنده هستند.
این یک وضعیت پویا است که ما هنوز در حال یادگیری نحوه رفتار آتشسوزیهای EV هستیم، اما راهنماییها ثابت است، همیشه از لباسهای محافظ کامل استفاده کنید.
خاموش کردن آتش
برای تیم های آتش نشانی، مشکل واقعی در مورد آتش سوزی EV در تلاش برای خاموش کردن آن است. سرویس ها دو گزینه اصلی دارند، بگذارید آتش بسوزد یا خاموش شود. به نظر می رسد که انتخاب آشکار خاموش کردن آتش است، با این حال بسیاری از سازندگان خودروهای برقی در واقع برای سوختگی کنترل شده توصیه می کنند. این جایی است که خدمات آتش نشانی اجازه می دهد تا وسیله نقلیه بسوزد در حالی که آنها بر حفاظت از منطقه اطراف تمرکز می کنند. هنگامی که آتش با موفقیت خاموش شد، مشکل برای آتش نشانی تمام نشده است.
آتشسوزی وسایل نقلیه الکتریکی ساعتها، روزها یا حتی هفتهها پس از رویداد اولیه دوباره شعلهور میشوند و میتوانند بارها این کار را انجام دهند.
این نه تنها یک مشکل ایمنی ایجاد می کند، بلکه یک مسئله حقوقی را نیز ایجاد می کند: شرکت های بازیابی به طور فزاینده ای نگران برخورد با وسایل نقلیه الکتریکی هستند.
آماده شدن برای این آتش سوزی ها
خدمات آتش نشانی در سراسر کشور سخت کار می کنند تا دانش و درک خود را از این آتش سوزی ها بهبود بخشند تا اطمینان حاصل کنند که آنها آماده هستند زیرا به ناچار شاهد خودروهای برقی بیشتری در جاده ها هستیم.
خدمات بینالمللی نیز گزینههای جایگزین جدیدی را برای خاموش کردن آتشها آزمایش میکنند، به عنوان مثال، غوطهور شدن کامل باتری، با این حال، در حال حاضر موفقیت این روش نامشخص است.
مدیریت ریسک موثر
وقتی خطرات آتشسوزی خودروهای الکتریکی را برجسته میکنیم، مهم است که این موضوع را در مقابل پسزمینه خطرات فعلی آلودگی هوا قرار دهیم.
در سطح جهان، آلودگی هوا هر سال مسئول ۷ میلیون مرگ زودرس است و اگر نتوانیم کره زمین را کربن زدایی کنیم، تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر جمعیت جهان فاجعه بار خواهد بود. تا به امروز، تلفات ناشی از آتشسوزی خودروهای برقی بسیار اندک بوده است.
بدون دیدگاه